Zibalų, Šešuolėlių ir Šešuolių gyventojai kunigą Egidijų Kazlauską pamėgę ne tik dėl jo pašaukimo, bet ir pastangų nuolat skleisti saugios kelyje visuomenės idėją. Nuo 2014 metų motociklininkų žygius po Lietuvą rengiantis kunigas įsitikinęs, kad puoselėti eismo kultūrą kiekvienas galime savo geru pavyzdžiu, o ne kaltindami vieni kitus.
- Esate projekto „Suk rankeną“, vienijančio Lietuvos motociklininkus, iniciatorius, vykstate į žygius ir už saugų eismą, ką tai duoda? - klausėme kunigo Egidijaus KAZLAUSKO.
- Pirmiausia tai vienija geriems tikslams. Esame prieš chuliganizmą kelyje, - tai vienas blogiausių dalykų. Pastebiu, kad kartais miesteliuose tiek automobilių vairuotojai, tiek motociklininkai viršija greitį, žmonės netiki, kad tokioje vietoje gali kažkas nutikti, ir leidžia sau važiuoti greičiau. Žinoma, tokį elgesį siečiau su įtemptu žmonių darbu, jie pratę visur skubėti, greitai tvarkyti reikalus, tą patį daro ir kelyje. O kuo miestelyje, kaime eismas kitoks? Juk čia galioja tos pačios taisyklės.
Iš miesto į kaimą atvažiavęs žmogus sako, kad kaime gerai, čia galiu daryti, ką tik noriu, vaikščioti, kaip noriu. Tačiau nesvarbu, kur esi, privalai gerbti tą aplinką ir jos gyventojus. Tas pats pasakytina ir apie eismo saugumą: kad ir kur esi, elkis, kaip dera, pagal taisykles. Kartu parodysi pagarbą sau ir transporto priemonei, kurią turi. Kiek mes, motociklininkai, pagarbiai elgiamės su kitais, taip ir su mumis elgiasi kiti.
- Kaip motociklininkų bendruomenė rūpinasi saugumu kelyje?
- Žygiuose dalyvauja apie 90 motociklininkų, todėl rengiamės tam kelis mėnesius, motociklininkai standartiškai užpildo ir pasirašo anketą, kad vairuotojas yra visiškai pasirengęs, o motociklas techniškai tvarkingas, taip pat yra visi reikalingi dokumentai, draudimas, atlikta techninė apžiūra. Saugumu kelyje kiekvienas eismo dalyvis turi rūpintis iš anksto, ne tik tada, kai jau dalyvauja eisme. Kaip tik šių metų balandžio 22 dieną organizuoju kelionę „Suk rankeną Lietuvos keliu“, žmonės jau pildo anketas, kuriomis reiškia savo įsipareigojimą, kad jų transporto priemonės bus tikrai techniškai tvarkingos.
Pats tvarkiau savo motociklą, kad viskas būtų tvarkinga, visi varžtai prisukti, kad galėčiau važiuoti negalvodamas, koks papildomas garsas atsirado ar koks varžtas atsilaisvino.
Beje, pernai surengtoje kelionėje dalyvavo 77 motociklininkai. Negirdėjau, kad būtų buvę kokių incidentų. Nes saugumas yra svarbiausia. Grupėmis motociklai važiuoja gerokai lėčiau, todėl nepatiriame eismo įvykių. Kitas dalykas, kelyje svarbu rodyti kitiems atsakingo vairavimo pavyzdį. Juk ne kas kitas, o mes, žmonės, formuojame elgesį kelyje.
- Vis dėlto motociklas - viena pavojingiausių transporto priemonių.
- Štai Ispanijoje 10 kartų daugiau dviračių transporto priemonių, tačiau žūčių keliuose nėra daugiausia Europoje. Išvada tokia, kad daug kas priklauso nuo mūsų elgesio, ar vairuotume motociklą, ar mašiną, ar dviratį. Mano nuomone, motociklas yra viena saugesnių transporto priemonių, nes juo važiuojant savaime reikia daug dėmesio sutelkti į vairavimą, žiūrėjimą, kas yra priekyje. Jokio galvojimo, kur pietausi, su kuo susitiksi, ir taip toliau. Noriu pasakyti labai svarbų dalyką saugumo tema: išmokime dalyvauti akimirkoje, kurioje esame. Jei vairuoji, daryk tai atsakingai, be jokių šalutinių veiksmų ar minčių. Neturėk tų devynių rankų, nes Dievas davė vieną burną, - kad būtų tam tikras laikas valgyti, o tam tikras - kalbėti. Jei gerbi save, gerbk ir kitus, vien dėl to kelyje turime elgtis ramiau, atsakingiau, negalvoti tik apie save ir savo reikalus.
- Ką rodo motociklininkų patirtis keliuose?
- Matome, kad kelyje daugėja tarpusavio tolerancijos, supratimo. Žinoma, visada yra žmonių, kurie piktinasi kelių eismu ir vairuotojų elgesiu, tačiau neprošal pasižiūrėti į save, apmąstyti, ką dar geriau galiu daryti aš pats.
Pozityviai vertinu eismo kultūrą Lietuvoje, džiaugiuosi dalykais, kurie yra geri. Tik akcentuojant gražias savybes galima žmones paskatinti puoselėti atsakingumą, dėmesingumą kelyje. Negalvokime, kad kelių eismo problemas už mus išspręs kas nors kitas, visada pradėkime nuo savęs.
Manau, galėtų atsirasti kokių nors paskatinimo priemonių pavyzdingiems vairuotojams. Tarkime, žmogus kas 5 metus atnaujina savo teorines Kelių eismo taisyklių žinias, tuomet gauna lengvatą automobilio statymui. Kitaip tariant, būtų pravartu sukurti motyvacinę sistemą vairuotojams, kad šie kelyje elgtųsi atsakingiau. Reikia daugiau pozityvumo, ne tik didinti baudas. Žinoma, baudos irgi svarbi priemonė, ji disciplinuoja, gal net sukelia baimę. Tačiau baimė tik dalinis efektas. Jei norime visiško efekto - keiskimės į gera patys.
Parengta bendradarbiaujant su Lietuvos automobilių kelių direkcija