Kartu su pavasariu į Lietuvą grįžo ne tik šiltas oras. Po žiemos miego prabudo ir į miestų gatves pasipylė motociklininkai, pripildydami jas ne tik kurtinančio variklių griausmo. Dėl įžūlaus Kelių eismo taisyklių ignoravimo bei pomėgio atlikti nutrūktgalviškus ir pavojingus triukus rezultatų ilgai laukti nereikėjo. Po kelių tik sužeidimais pasibaigusių avarijų pasipylė pirmosios motociklininkų mirtys.
Sezono pradžia - kraupi
Vėlyvas pavasaris tik balandžio pabaigoje leido šalies motociklininkams išvaryti į lauką savo plieninius žirgus. Artėjantį šeštadienį (gegužės 7 d.) visi šalies baikeriai ir motociklininkai kviečiami į Vilnių bei Kauną oficialiai atidaryti šių metų sezoną.
Atskiruose šalies miestuose motociklininkai savo sezonus pradėjo anksčiau. Ir ne tik gražiomis šventėmis, bet ir tragiškais įvykiais.
Po kelių tik sužeidimais pasibaigusių nelaimių ypač juodas buvo praėjęs savaitgalis. Per dvi jo dienas Jonavoje, Šilutėje ir Prienų rajone įvykusiose avarijose žuvo net trys motociklininkai.
Kraupus sutapimas, bet vienas jų mirtinai susižalojo per Šilutės motociklininkų sezono atidarymo šventę.
Matyt, neatsitiktinai iki šios savaitės pabaigos Vilniaus apskrities VPK Kelių policijos valdybos pareigūnai sostinėje rengia ir specialų reidą, per kurį kontroliuos mopedų, motociklų ir keturračių motociklų vairuotojų blaivumą, motociklininkams leistiną važiavimo greitį.
Ypatingą dėmesį policininkai skirs greičio mėgėjams, pavojingai ar chuliganiškai vairuojantiems ir keliantiems didelį pavojų eismo saugumui.
Gerbėjų vis daugiau
Statistiniai duomenys rodo, kad motociklų ir mopedų Lietuvoje nuolat gausėja.
Valstybinėje įmonėje “Regitra” praėjusiais metais įregistruota 1137 motociklais daugiau nei 2009-aisiais - 36 081. Mopedų skaičius pernai išaugo dar smarkiau - 2332. Užpernai jų buvo 15 032, o pernai jau 17 364.
Motociklų su priekabomis šalyje skaičius išliko beveik stabilus - 6201 pernai ir 6220 užpernai. Tą patį galima pasakyti ir apie triračius mopedus (atitinkamai 21 ir 18) bei triračius ir keturračius motociklus (1021 ir 933).
Problema - “britvininkai”
“Tai kiekvienų metų problema. Ji prasideda pavasarį ir išnyksta gilų rudenį. Yra nustatyta metodika ir taktika, kaip šią problemą spręsti. Taip ir dirbame”, - kalbėjo Lietuvos kelių policijos tarnybos (LKPT) viršininkas Gintaras Aliksandravičius.
Didžiausias policininkų galvos skausmas yra sportinių motociklų vairuotojai, vadinamieji “britvininkai”. Jie dažniausiai važinėja po vieną ar tik keliese ir pasižymi visišku Kelių eismo taisyklių ignoravimu, taip keldami pavojų ne tik sau, bet ir kitiems eismo dalyviams.
Organizuoti, į klubus, turinčius savas taisykles ir hierarchiją, susibūrę baikeriai didesnių bėdų teisėsaugininkams nepridaro.
“Britvininkų” motociklai yra atsivežti iš Vakarų, ne visi perregistruoti, neaiški ir jų techninė būklė. Ir šių motociklų vairuotojų įgūdžiai neretai kelia didelių abejonių. Tiesiu keliu spaudžia, kiek gali, o posūkiuose važiuoja, kaip su dviračiais”, - kalbėjo G.Aliksandravičius.
Auklės socialine reklama
Pareigūno teigimu, prasidėjus motociklininkų sezonui, atidesni turėtų būti ir automobilių vairuotojai.
“Jie dažniau turėtų žiūrėti į šoninius ir galinio vaizdo veidrodėlius, būti atidesni. Nes neretai būtent mašinų vairuotojai tampa avarijų kaltininkais”, - tvirtino LKPT viršininkas.
Nors šių metų motociklininkų sezonas prasidėjo skaudžiomis ir net kelių žmonių mirtimi pasibaigusiomis avarijomis, policininkai kol kas jokių specialių priemonių imtis nežada.
“Tendencijos, kad daugėtų motociklininkų daromų Kelių eismo taisyklių pažeidimų, nepastebime. Jų skaičius išlieka maždaug stabilus. Yra sudarytas metinis veiklos planas, kuriame numatyta motociklininkų kontrolė. Jo ir laikysimės. Kiek žinau, dar Susisiekimo ministerija žada socialinės reklamos klipų”, - sakė G.Aliksandravičius.
Pastarasis metodas ne toks jau ir neveiksmingas. Pareigūnai sako pastebėję, kad, palyginti su keleriais praėjusiais metais, yra sumažėję įžūlių KET pažeidėjų, pervertinančių savo jėgas. Dalis jų pasimokė jei ne iš savo ir draugų, tai iš kitų motociklininkų nelaimių.
Jaučiasi nebaudžiami
Teisėsaugininkai pripažįsta, jog blogiausia tai, kad jie yra tarsi bejėgiai prieš didžiuliais greičiais lakstančius motociklininkus.
Jų nesukontroliuoja ne tik miestuose budintys policininkai, bet ir stacionarūs greičio matuokliai. Tuo labiau kad gaudyti motociklininkus yra sudėtinga ir labai pavojinga, ypač miestuose.
Todėl to ir nesiryžtama daryti, nors policija ir turi įsigijusi galingų motociklų (greitesnių už daugumos pažeidėjų) bei specialiai išmokytų jais važinėti pareigūnų.
Tad dažniausiai tik lieka apeliuoti į visų, ypač mėgstančių demonstruoti įvairius triukus ir važinėti ant vieno rato, “britvininkų” sąmoningumą, kad jie atsakingi ne tik už savo, bet ir kitų eismo dalyvių saugumą.
Amžina problema
Pasak seniausio Lietuvos baikerių klubo “Crazy in the Dark MC” prezidento Valdemaro Zinkevičiaus, motociklininkai, kaip ir visi kiti eismo dalyviai, nėra apsaugoti nuo keliuose slypinčių pavojų.
“Žmogiškasis veiksnys egzistavo ir egzistuos amžinai. Nuo jo niekas nėra apsaugotas. Tačiau mes visi turime pasistengti, kad nelaimių keliuose būtų kuo mažiau. Dėl to bendradarbiaujame su policija, kartu ieškome problemos sprendimo. Štai ir šeštadienį vyksiančiame sezono atidaryme tarp įvairių tradicinių baikerių rungčių bus specialiai skirtų ir eismo saugumui. Todėl mes į savo judėjimą ir stengiamės pritraukti kuo daugiau motociklininkų. Klubuose visai kita tvarka, nei važinėjančių pavieniui”, - sakė V.Zinkevičius.
“Crazy in the Dark MC” prezidento teigimu, nelaimės dažniausiai ištinka tuos motociklininkus, kurie praranda baimės jausmą.
“Nusiperka jaunuolis motociklą ir jau mano, kad viską moka. Todėl dažniausiai į avarijas patenka pradedantieji arba profesionalai”, - neabejojo V.Zinkevičius.
Išeitis - tolerancija
Anot baikerio, labai sudėtinga pasakyti, kada Lietuvos keliuose baigsis egzistuojanti priešprieša tarp motociklų ir automobilių vairuotojų.
“Čia turėtų pasistengti tiek motociklų, tiek mašinų vairuotojai. Kol kelyje nebus abipusės pagarbos, problema tikrai egzistuos. Visiems reikia laikytis Kelių eismo taisyklių, būti atidesniems ir pasistengti matyti vieniems kitus”, - sakė V.Zinkevičius.
Su tuo sutinka ir beveik 19 tūkstančių narių Lietuvoje bei užsienyje vienijančios motociklininkų bendruomenės projekto “motomanai.lt” įkūrėjas ir vadovas Antanas Petrauskas.
“Didelė mūsų visuomenės dalis mėgsta kraują. Būkime atviri - žiniasklaidoje daugiau rasime kraupių įvykių, nei pavyzdingos kelionės motociklu aprašymų. Tiesiog kiekvieną kartą sėsdami prie automobilio ar motociklo vairo, būkime bent vienu procentu tolerantiškesni ir atviresni, atsakingesni ne tik už save, bet ir už aplinkinius, atidesni vairuotojai. Pasaulį pradėkime keisti nuo savęs, nes ir šaukštas deguto sugadina visą statinę medaus”, - siūlė visiems vairuotojams priimtiną išeitį A.Petrauskas.
36 081 - tiek motociklų šiandien yra registruota Lietuvoje.
Parengta pagal dienraštį "Respublika"