Vilnius be kamščių - tik utopija. Kad ir kiek sostinės valdžia kliedėtų apie tramvajus ar skraidančias gondolas, padėties gatvėse tai nepataiso. Kad ir vairuotojams tik nervus gadinančios milijonus kainuojančios švieslentės, kurios tik šviečia, bet ne informuoja. Kas mano kitaip ir turi marias laiko, teužsuka į Geležinio Vilko viaduką. Čia kamščiai - visada garantuoti.
Jau trejus metus Vilniaus gatvėse veikia 13 švieslenčių, joms išleista 1,6 mln. litų, tačiau vairuotojai iki šiol nesupranta, kokiu tikslu jos stovi, nes spūsčių dažniausiai nepadeda išvengti. Pavyzdžiui, ties Geležinio Vilko g. viaduku stovinti švieslentė apie spūstį įspėti jau nebegali, nes paprasčiausiai tu jau esi joje.
Lėšų stygius
Vairuotojų, susiduriančių su šia problema beveik kasdien, nuomone, ši švieslentė kur kas labiau praverstų, jei būtų pastatyta prieš Vilkpėdės ir Savanorių prospekto sankryžą. Mat tuomet ji galėtų vairuotojams suteikti alternatyvą pasirenkant kelionės maršrutą: būtų galima pasukti stoties link Vilkpėdės gatve, kilti viaduku ir keliauti link Lazdynų ar Karoliniškių mikrorajono, važiuojant į centrą rinktis M.K.Čiurlionio gatvę.
Su šia problema susiduria ir pats susisiekimo ministras Eligijus Masiulis: „Žinau, kas yra kamščiai - tenka važiuoti po darbo ir vaikus pasiimti iš mokyklos, bet nepasakyčiau, kad tos švieslentės yra labai efektyviai naudojamos“.
Nors švieslentės turi informuoti vairuotojus apie būsimą automobilių grūstį, ministras prisiminė, jog jam yra tekę matyti, bet jokios naudingos informacijos švieslentės nesuteikė.
„Ši informacinė sistema turėtų būti tobulinama, kas susiję su resursais“, - lėšų trūkumu teisinosi E.Masiulis.
Atvykėliams nepadeda
Vilniečiai, žinantys Geležinio Vilko g. viaduko problemą, jau nebeįtraukia šio kelio ruožo į savo maršrutą, mat problema, pasirodo, ilgalaikė. Tad dažniausiai į šiame kelyje esančius kamščius patenka miesto svečiai, užsieniečiai ar darbo reikalais atklydę tautiečiai. Tačiau jiems nepažįstant nei miesto, nei tuo labiau gatvių pavadinimų, švieslentėse nurodomos automobilių spūstys išlieka nesuvokiamos.
Miesto ūkio ir transporto departamento Eismo organizavimo skyriaus vedėjas Tomas Kamaitis „Vakaro žinias“ patikino, jog švieslentės orientuotos ne tik į pačius vilniečius. „Žmogus, atvažiavęs iš kito miesto, informaciją apie spūstis sostinėje gali patikrinti internete“, - aiškino T.Kamaitis.
Tačiau jei internetu pasinaudoti galimybės neturite, teks būti kamščiuose - leido suprasti T.Kamaitis. „Pats kasdien važiuoju ir tenka atsidurti spūstyse, o švieslentės neretai padeda jų išvengti“, - pats sau prieštaravo vyriškis.
Švieslenčių atmintinės
SĮ „Susisiekimo paslaugos“ direktorius Gintas Bliuvas dėl švieslenčių taip pat nebuvo skeptiškas. „Švieslentėse informacija apie automobilių spūstis yra aktuali visiems vairuotojams, ypač tiems, kurie ne kas dieną važinėja Vilniuje“, - tikino G.Bliuvas.
„Vilnius plečiasi, pagal galimybes bus įrengiama vis daugiau tokių švieslenčių, tačiau kol kas tam poreikio nėra, o ir projekto nėra“, - apie ateitį kalbėjo G.Bliuvas.
Tačiau vairuotojai daugelį švieslenčių užrašų jau moka mintinai: „Laikykitės saugaus atstumo“, „Prisisekite saugos diržus“, „Atsargiai, slidi kelio danga“.
Bet tokiems raginimams užtektų ir paprastų reklaminių skydų, o ne kone 2 milijonus litų kainavusių diodinių švieslenčių.
Kituose Europos didmiesčiuose jos praneša apie avarijas, spūstis, taip pat informuoja vairuotojus apie galimybę pasirinkti kitą kelią arba nurodo kryptis į artimiausias automobilių aikšteles, iš kurių miesto centrą galima pasiekti visuomeniniu transportu.
Taip pat vairuotojai informuojami, kai keičiamas leistino greičio apribojimas kelyje.
Bronius Kazlauskas - vairavimo mokyklos vadovas:
Mano nuomone, švieslentės labiausiai yra orientuotos į sostinės gyventojų poreikius, kurie ne visada žino apie mieste vykstančius renginius, kurių metu draudžiamas, ribojamas ar nukreipiamas eismas.
Tačiau kita vertus, švieslentės turėtų teikti tik lakonišką, greitą, dėmesio neblaškančią informaciją: apie slidžius kelius, ribojamą greitį ir panašiai.
Vairuotojai neturėtų koncentruotis į švieslentes per daug, reikia išlikti dėmesingiems keliuose.
Kiek pačiam teko važiuoti, švieslentės nurodo, kad kažkur yra susidariusi spūstis, bet kaip jos išvengti ar ją apvažiuoti- tokia informacija neteikiama.
Dabar susidaro įspūdis, kad švieslentės skirtos palinkėti tik gero kelio ar užsisegti saugos diržus. Bet vairuotojai ir taip privalo segėti saugos diržus, laikytis saugaus atstumo ir neviršyti greičio. Nemanau, kad tokia skelbiama informacija yra reikalinga, nes tai reglamentuoja kelio ženklai arba Kelių eismo taisyklės. Prieš statant švieslentes, turėjo būti gerai pagalvota, kaip jos bus panaudotos vairuotojų naudai.
Parengta pagal dienraštį "Vakaro žinios"