Šiais metais jau fiksuota daugiau nei 10 atvejų, kai susidūrimuose su paspirtukininkais nukentėjo žmonės. Susisiekimo ministerija žada uždrausti paspirtukininkams važinėti šaligatviais, jei šie ir toliau bus nedrausmingi.
Elektriniai paspirtukai miestuose vis labiau populiarėja. Vieni juos įsigyja, kiti nuomojasi ir džiaugiasi galintys greitai judėti mieste, ypač tai aktualu, kai yra „kamščiai“. Įdomu tai, kad nauji paspirtukų modeliai gali išvystyti ir iki 90 km per val. greitį. Tačiau kad paspirtukas galėtų dalyvauti eisme kaip dviratis, jo galia negali būti didesnė nei 1000W, o maksimalus greitis negali būti didesnis nei 25 km per val.
Sostinėje yra išleista „Tikro Vilniaus paspirtukininko biblija“, kurioje sudėti patarimai: raginama važiuojant nesinaudoti telefonu, nesiklausyti muzikos, važiuoti dviračių taku ir nepamiršti, kad šaligatviuose pirmumas - pėstiesiems. Visgi taisyklių laikosi retas.
Praeiviai paspirtukininkais toli gražu ne visi patenkinti, mat ne visi laikosi taisyklių. Štai vilnietė senjora Irena „Vakaro žinioms“ pasakojo, kad tenka nuolat dairytis, ar jie pavojingai neatlekia. „Trukdo, pravažiuoja, tik žik, pro mane. Šaligatviais važiuoja. Per greitai lekia, kartais žiūriu su siaubu, kaip vėjas. Yra dviračių takas ir tegu juo važiuoja. Mačiau atvejį, kai sankryžoje nukrito paspirtukininkas. Važiuoja be šalmų.
Būčiau jauna, gal ir aš paspirtuką nusipirkčiau, o dabar jau gėda (juokiasi). Važiuočiau atsakingai. Tik su dviračiu pavažinėju“, - teigė moteris.
O kepėjas Laurynas sako problemų nematantis. „Pats nevažinėju paspirtukais. Man jie gatvėse netrukdo, gerai važiuoja žmonės per dviračių taką ir tiek. Nemanau, kad jie ir per greitai važiuoja, nėra ten tiek greičio“, - tikino vaikinas.
Anglų kalbos mokytoja Eglė prisipažino, kad šią transporto priemonę jau išbandžiusi.
„Pati nevairuoju, esu bandžiusi važiuoti paspirtuku, nesėkmingai. Dar reikia visiems mums kultūros, pasižiūrėti, kur reikia važiuoti, kaip pėstieji vaikšto, kaip dviratininkai važiuoja. Turime būti kultūringi. Blogiausia, kad yra taisyklės ir jų bando žmonės kažkaip išvengti. Dažnai matau, kad per perėjas ne vedasi dviratį ar paspirtuką, o važiuoja. Jeigu kiekvienas nuoširdžiai laikytųsi taisyklių, viskas būtų gerai.“
Dizaineris Tomas, sutiktas Katedros aikštėje, šalia paspirtukų nuomos vietos, pasakojo, kaip tik pirmą kartą išbandęs paspirtuką. Vilnietis akcentavo, jog šia transporto priemone patogus susisiekimas - nuo Santuokų rūmų iki Katedros atvažiavo per 15 minučių, tačiau pasigedo informacijos, kokių taisyklių paisyti važiuojant paspirtuku. „Kai vairuoju automobilį, vairuoju atsakingai, o su paspirtuku galbūt nelabai, nes visų taisyklių neišmanau. Būtų labai gerai, kad prie paspirtukų nuomos būtų kokia instrukcija, kur galima važiuoti, kaip galima važiuoti. Specialiai nepasidomėsi, nežinosi. Būčiau už tai, kad žmonėms būtų matoma informacija, taisyklės ir patiems nereikėtų kažkur ieškoti“, - teigė Tomas ir pridūrė, kad paspirtukų nuoma išties brangi - išsinuomoti kainuoja 50 euro centų, o už kiekvieną nuvažiuotą minutę - po 10 euro centų.
Palyginti įprastą elektrinį paspirtuką valandai Klaipėdoje galima išsinuomoti už 7 eurus, Palangoje - už 12 eurų.
Beje, Palangoje, J.Basanavičiaus g., nuo birželio 1-osios jau draudžiama važiuoti dviračiais bei elektriniais paspirtukais. Važinėti dviračiais draudžiama ir Birutės parke bei ant Palangos tilto. Sprendimai priimti po to, kai žmonės su išsinuomotais paspirtukais užgaudavo praeivius.
Lietuvos statistikos departamento duomenimis, vien per praėjusių metų pirmąjį pusmetį į šalį buvo importuota daugiau nei 8 tūkst. su elektriniu varomuoju varikliu dviračių priemonių.
Situaciją komentuoja Susisiekimo ministerijos Kelių ir oro transporto politikos grupės vyresnysis patarėjas Vidmantas PUMPUTIS:
Paspirtukai, kurie gali važiuoti iki 25 km per val., yra prilyginami dviračiams. Jei važiuojama neapšviestame kelyje, turi turėti ryškiaspalvę liemenę ir būtina įjungti žibintus. Aišku, užmiesčio keliais niekas paspirtukais nevažinėja, tačiau žmonės turi žinoti, kad jiems taikomi tokie patys reikalavimai, kaip ir dviračiams. Dviratininkai iki 18 metų turi privalomai turėti šalmus.
Belgijoje teko matyti, kad dauguma žmonių užsideda šalmus, kai važiuoja e.paspirtukais, juk dėl savo saugumo. Ir visi paspirtukininkai ten važiuoja dviračių takais. Kitoks reguliavimas Lietuvoje yra.
Jeigu paspirtukai išvysto daugiau nei 25 km per val., jie turi būti registruojami, turi būti važiuojama kaip su mopedu. Jeigu galingesnis kaip 45 km per val., jis patenka į motociklų kategoriją. Aišku, tokie nebus sertifikuojami ir pardavinėjami, tačiau, pasirodo, nusipirkti tokių galima. Važiuojant realiai eisme gali kilti didelių bėdų. Nes būtų pripažįstama, kad vairuotojas -be vairuotojo pažymėjimo.
Dažniausiai nukenčiama tada, kai pėsčiasis eidamas pasuka į šoną, ir paspirtukininkas trenkiasi. Taisyklėse yra reikalavimas, kad prasilenkiant važiuoti galima 3-7 km per val. greičiu. Jeigu paspirtukininkų elgesys nesikeis pėsčiųjų atžvilgiu, ministerija tikrai rimtai svarstys atsisakyti galimybės paspirtukininkams važinėti šaligatviais. Jie turės važiuoti dviračių takais. Su policija kalbėjome, kad reikės inicijuoti teisės aktų pakeitimus. Jeigu e.paspirtuko vairuotojas susiduria su pėsčiuoju, visada kaltas būna e.paspirtuko vairuotojas. Taisyklėse labai aiškiai pasakyta, kad e.paspirtuko vairuotojas visada turi praleisti pėsčiąjį. Šaligatvyje šeimininkas yra pėsčiasis.