Tėvai greitai gali netekti teisės nuspręsti, kada su vaikais kalbėti suaugusiųjų temomis. Mokyklose vaikams diegiamas lytinis ugdymas, kai kurių specialistų nuomone, yra pačių dėstančiųjų reikalas. O tėvams apie tai žinoti nebūtina. Net jei nuspręsta pamokoje penktokus apšviesti apie masturbacijos galimybes.
Tokių artėjančių tendencijų išsigandusi pilietiška mama Rasa Dijokaitė kreipėsi į „Vakaro žinias“. Ji sako negalėjusi tylėti po to, kai penktokės dukros mokykloje, kurios ugdymui iki šiol neturėjo jokių priekaištų, neseniai įdarbinta visuomenės sveikatos priežiūros specialistė Karolina Doval tėveliams elektroniniame dienyne įkėlė temas, kuriomis planuoja kalbėti su jų vaikais. Laiško pradžioje rašoma: „Pagal Lietuvos įstatymus turi būti vykdoma lytiškumo programa.“ Temų sąraše ne tik vyrų ir moterų skirtumai, vaikų atsiradimo sąvokos, paaiškinimai apie lesbiečių, gėjų, biseksualų ir transseksualų egzistavimą, bet ir sekso bei masturbacijos temos. Temų sąrašas pateikiamas su specialistės prierašu: „Galite nesutikti, bet pagal amžių vaikai turi žinoti šituos dalykus.“
Nustebino pasirinktos temos
Mama pasakoja iš karto nesutikusi su siūlomu temų sąrašu, o tada gavusi specialistės paaiškinimą, jog tokiu atveju jos dukra tokios pamokėlės metu turės pasilikti su mokytoja ir palaukti, kol vaikams bus dėstoma konkreti lytinio ugdymo tema. „Man pasiteiravus, kokia metodika vadovaujasi specialistė, buvo atsiųstas Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos patvirtintas temų sąrašas, kuriame temos, kaip atsiranda vaikai, nėra. Embriono raidos aiškinimas nėra lygus vaiko atsiradimo aiškinimui. Temos apie seksualines mažumas irgi nėra. Be to, ji prieštarauja Konstitucijai ir Nepilnamečių apsaugos nuo neigiamos informacijos įstatymui. Specialistė rašo, kad ,,kalbant apie seksualines mažumas nebus teigiama, kad reikia būti vienu iš jų, bus sakoma, kad tai egzistuoja ir nesvarbu, koks žmogus būtų, jį reikia gerbti, kad išvengtume smurto.“ Nesuprantu, kodėl su penktokais ir vyresniais vaikais būtina kalbėti apie žmonių seksualinius potraukius ir taip seksualizuoti vaikus. Svarstant seksualinių mažumų temą, yra aptariamas visų pirma seksualumas, o ne taurus jausmas - meilė. Temų apie masturbaciją taip pat nėra. Man kyla abejonių, ar specialistė bent įsivaizduoja, kokią žalą tokios temos gali padaryti šio amžiaus vaikams“, - sakė mama.
11-os metų dukrą auginanti moteris sako nesuprantanti, kodėl tokiomis jautriomis temomis su vaikais leidžiama kalbėti mokykloje ir kas atsakingas už pateiktos informacijos teisingumą.
Mama sako su specialiste bendro sutarimo taip ir neradusios. „Kiek žinau, ruošiantis vaiko teisių apsaugos reformai, jau kelerius metus iki tol specialistai važiavo mokytis į Norvegiją. Kokiems naujiems potvarkiams dabar ruošiami mūsų vaikai, kai į mokyklas ateina tokie visuomenės sveikatos priežiūros specialistai? Gal temos „Šeimų įvairovė“, kuri dėstoma ketvirtoje klasėje, praplėtimui?
Mokyklos nesusitvarko su fiziniu, psichologiniu smurtu tarp mokinių, dabar norima pridėti dar vieną smurto rūšį - seksualinį. Kodėl nesidomima, kokie vaikai auga tose šalyse, kur yra progresyvios lytiškumo programos. Nenoriu, kad būtų kalbama apie masturbaciją nei 7, 8 ar 12 klasėje. Tai turi daryti tėvai“, - sakė R.Dijokaitė.
Su tėvais galėjo nesitarti
Susisiekus su visuomenės sveikatos priežiūros specialiste K.Doval, ši iš pradžių temos komentuoti nenorėjo, esą viskas parašyta įstatyme, ir pridūrė, jog „klasės tėvų komitete buvo aptartos temos, kad jos būtų aiškios ir tėvams, ir mokiniams. Nors su tėvais mes apie tai neturime kalbėti. Aš norėjau, kad tėvai susipažintų, apie ką bus kalbama su vaikais, nors aš neturėčiau tartis su tėvais. Viskas galėtų vykti ir taip. Gal aš paskubėjau parašyti tėvams.“
K.Doval patikino, kad savo darbe vadovaujasi ŠMSM programa. Nors šioje programoje „masturbacijos“ sąvoka nėra minima. „Yra toks dalykas, kaip savęs pažinimas. Yra moksliniai tyrimai, pagal kuriuos 80-90 proc. mokinių tai daro. Nebūtų kalbama šiais konkrečiais žodžiais, būtų sakoma, kad gerai pažinti savo kūną, bet visada yra geras dalykas susilaikymas. Tai nebus lytinių santykių skatinimas“, - paaiškino specialistė. Paklausta, kur būtų galima susipažinti su minėtais tyrimais, specialistė pasakojo, kad informaciją sužino visuomenės sveikatos biure vedamuose seminaruose.
„Vakaro žinioms“ susisiekus su Vilniaus miesto savivaldybės visuomenės sveikatos biuru, gavome patvirtinimą, kad biure situacija yra žinoma. „Lytinis švietimas - jautri tema, apie situaciją kalbėjome ir su mokyklos direktoriumi. Manome, yra gerai, kad specialistė aiškinasi poreikį. Ji aiškinasi su mokyklos bendruomene ir, natūralu, kad temų iškyla įvairių. Kaip žinome, vaikų poreikiai skirtingi, skirtingas jų išsivystymas, skirtingos ir problemos. Būna atvejų, kai patys tėveliai prašo kalbėtis tokiomis temomis“, - sakė Bendrojo ugdymo įstaigų visuomenės sveikatos priežiūros skyriaus vedėja Asta Nenartavičienė.
Prašydami supažindinti su medžiaga, pagal kurią specialistė dirba manydama, kad 80-90 proc. penktokų masturbuojasi, gavome atsakymą, kad specialistė rėmėsi ŠMSM išleistu leidiniu „Patarimai mokytojui. Lytiškumo ugdymas ir rengimas šeimai pradinėse klasėse.“ Šiame leidinyje kalbama, kaip elgtis mokytojui, pastebėjus klasėje vaiką, kuris save liečia netinkamai. Leidinyje aptariama, kokios gali būti tokio elgesio priežastys ir kaip į tai reaguoti. Daugiausia kalbama apie tai, kad „didžiausią nerimą tėvams ir pedagogams kelia sutrikusio intelekto vaikų ir paauglių masturbacija. Tėvams ir pedagogams svarbu koncentruotis ne į masturbaciją, o į priežastis, dėl kurių ji vyksta.“ Nėra raginimo apie tai kalbėti su vaikais per lytiškumo ugdymo pamokas.
Beje, tame pačiame leidinyje rašoma, kad „ugdomosios veiklos turėtų būti suderintos su šeima (tėvais (globėjais)“. Taip pat informuojama, kad „tėvai (globėjai) turi teisę neleisti vaikų į lytiškumo ugdymo ir rengimo šeimai pamokas, išskyrus tas, kurios įgyvendina įstatymais nustatytą nacionalinį ugdymo turinį. Jei tėvams dėl jų religinių ar kitokių įsitikinimų tai atrodo nepriimtina, jie turi teisę tikėtis specialaus susitarimo su mokyklos administracija.“
Paprašius pakomentuoti tokią biuro specialistės turimos medžiagos interpretaciją ir pasiteiravus, kas prisiima atsakomybę už vaikų lytiškumo ugdymo turinį mokykloje, gavome atsakymą, kad atsakingas yra pats informaciją teikiantis asmuo ir ugdymo įstaiga. Kas atsakingas už kontrolę, kad vaikams medžiaga nebūtų pateikiama netinkamai? „Visuomenės sveikatos specialistas ir mokytojas“, - rašoma biuro atsakyme.
Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos komentaras
Paprašius Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos pakomentuoti situaciją, gavome atsakymą, jog už dėstomų temų turinį mokyklose vienareikšmiai atsako mokyklos vadovai ir mokytojai. „Ugdymo plėtotės centro Ugdymo turinio skyriaus metodininkė Julija Sinicienė patikino, kad nors bendrojo ugdymo programos yra privalomos, prievarta kišti vaikams lytinio ugdymo pamokėlių specialistai teisės neturi: „Nė vienas mokinys neturi būti raginamas ir verčiamas daryti tai, kas peržengtų jo drovumo ir privatumo ribas.“ Metodininkė taip pat patvirtino, kad ministerijos patvirtintoje programoje šeima apibrėžta remiantis Konstitucija. „Rengimas šeimai suprantamas kaip veikla, kuri padeda vaikams išsiugdyti doros, brandžios, savarankiškos, kritiškai mąstančios, atsakingos už savo elgesį ir masinės vartotojiškos kultūros įtakai atsparios asmenybės bruožus, gebančios sudaryti prielaidas santuokai, darniai šeimai sukurti“, - sakė J.Sinicienė.