respublika.lt

Manote, Seimo nariai priims griežtą įstatymą, kai patiems norisi išgerti

(0)
Publikuota: 2015 liepos 16 08:12:04, Justina KABAKAITĖ, zinios@vakarozinios.lt
×
nuotr. 1 nuotr.
Kai kur taikoma praktika, jog neblaiviam vairuotojui automobilis neužsiveda. Egidijaus Jankausko asociatyvi nuotr.

Po kiekvieno savaitgalio, o ypač jei jis sutampa su kokia šventine diena, policijos statistika šiurpina, kiek pagaunama neblaivių vairuotojų, o kiek iš nepagautų kelyje sustabdo tik avarija, dažniausiai pasibaigianti tragedija. Lietuvoje jau ne pirmi metai vyksta diskusijos apie alkotesterius automobiliuose, nors realių veiksmų, siekiant pažaboti girtus vairuotojus, taip ir nematyti.

 

Statistika rodo, kad kasmet 6500 mirčių keliuose sukelia neblaivūs vairuotojai. Lietuva pagal šią statistiką prie pirmaujančių. Jau prieš kelerius metus siūlyta idėja įmontuoti alkotesterius, blokuojančius automobilio užvedimą girtam vairuotojui, šiemet pavasarį vėl buvo prisiminta. Siūlyta net baudas neblaiviems vairuotojams sumažinti, jei šie sutiktų įsimontuoti tokią, ko gero, ne itin pigią, o ir klausimas, ar veiksmingą techniką.

„Vakaro žinios“ klausė ilgamečio vairavimo instruktoriaus Broniaus Kazlausko, ar toks būdas padėtų bent kiek išspręsti neblaivių vairuotojų problemą Lietuvoje. „Tikrai nemanau, kad tokia tvarka bent kiek pasiteisintų. Tai išeina, kad dabar tokiems vairuotojams suteiktume nuolaidą baudai? Juk čia grynas lobizmas, o ne priemonės rezultatams įveikti. Akivaizdu, kad jei žmogus nesupranta, kad girtam prie vairo sėsti negalima, jis to nesupras ir turėdamas alkotesterį“, - aiškina instruktorius.

Pasak jo, reikėtų atkreipti dėmesį į tai, kad neblaivių vairuotojų Lietuvoje itin daug ir statistika, bylojanti apie avarijas ir nubaustus vairuotojus, yra tik dalis tiesos: „Juk pagauna gal tik kokį kas dešimtą. O kiti važiuoja ir nuvažiuoja. Girtas prie vairo yra tikra nelaimė. Partrenkia vaikus, sužaloja kitus vairuotojus ir eismo dalyvius, o pačiam kitą kartą iš viso nieko. Čia alkotesteriai nepadės. Juk technika lieka technika, ją visuomet bus galima apgauti. Žinant lietuvišką darbštumą, tuojau pat bus sugalvoti būdai, kaip apeiti: gal kaimynas papūs vietoj vairuotojo, gal sumontuos kokį aparatą, pučiantį orą, ir viskas.“

B.Kazlauskas teigia matantis vienintelį būdą pažaboti girtus vairuotojus. Jo nuomone, reikėtų semtis patirties iš prieš kelerius metus smarkiai pakeltų baudų už saugos diržus, kurių anksčiau Lietuvoje retam vairuotojui norėjosi segtis: „Dabar, kai baudos didelės, jau visi važinėja. Ir čia taip pat reikėtų. Baudos už vairavimą išgėrus turi būti labai didelės ir siektų net kelis tūkstančius eurų. O pagavus tokį vairuotoją - iš karto atimti automobilį ir statyti į mokamą aikštelę, kol baudos nesumokėjo. Nesumoka per nustatytą laiką - parduoti. Nebenorės niekas tokiam žmogui automobilio skolinti, o ir savo prarasti bus baisu. Valdžia biudžetą pasistorins ir mokesčių nereikės kelti. Pas mus juk tokie žmonės, kitaip nesupranta.“

Tai - vienintelis efektyvus būdas, mano instruktorius. Tačiau, kad jis Lietuvoje greitai taptų realybe, B.Kazlauskas sako abejojantis: „Juk pareigūnai, Seimo nariai, kiti svarbūs žmonės irgi važinėja. Kaipgi jie sau išsikas duobę? Manote, kad jie priims tokį įstatymą, kai patiems norisi išgerti pirtyje, o paskui ir patiems namo parvažiuoti, nes gal nepagaus. Juk taip mūsų viršūnės dabar važinėja.“


Kaip kitos šalys kovoja su girtais vairuotojais


Švedijoje nuo 2012 m. policijos sulaikytas neblaivus vairuotojas praranda vairuotojo pažymėjimą mažiausiai 1-2 metams, tačiau jis gali kreiptis į gydytojus dėl medicininio patikrinimo ir pateikti paraišką dalyvauti pažeidėjų programoje. Šiuo atveju vairuotojui suteikiamas vairuotojo pažymėjimas su apribojimais. Pažymėjimas galioja, jei pažeidėjo automobilyje sumontuotas automobilio užvedimą blokuojantis alkotesteris, o vairuotojas nuolat prižiūrimas medikų.

Olandijoje nuo 2011 m. automobilių užvedimą blokuojančių alkotesterių dvejų metų privaloma programa taikoma pažeidėjams, kurie sulaikomi vairuojantys neblaivūs (1,3-1,8 promilės), jauniems vairuotojams (1,0-1,8 promilės) ir pažeidėjams recidyvistams.

Suomijoje nuo 2011 m. variklio užvedimą blokuojantys alkotesteriai privalomi mokykliniuose autobusuose ir medicinos automobiliuose. Taip pat apie 10 000 taksi automobilių ir autobusų turi įrengtus blokuojančius alkotesterius.

Anglijoje neblaivūs vairuotojai, sukėlę mirtimi pasibaigusią avariją Didžiojoje Britanijoje, baudžiami iki 14 metų kalėjimo, neriboto dydžio bauda ir mažiausiai dvejiems metams netenka vairuotojo pažymėjimo.

Šaltinis: alkotesteris.lt

Parengta pagal dienraštį „Vakaro žinios“

Patiko straipsnis? Leisk mums apie tai sužinoti. Nepamiršk pasidalinti Facebook!
L
0
F
Parašykite savo komentarą:
 
Komentuoti
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.

Dienos klausimas

Ar bijote klimato kaitos keliamų kataklizmų?

balsuoti rezultatai

Apklausa

Kaip praleidžiate savo atostogas?

balsuoti rezultatai

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi

Daugiausiai komentuoti

Orų prognozė

Šiandien Rytoj Poryt

+12 +21 C

+18 +22 C

+13 +19 C

+23 +27 C

+13 +20 C

+16 +19 C

0-4 m/s

0-8 m/s

0-12 m/s