Jau antrą savaitę kiekvienas šalyje registruoto automobilio savininkas, suremontavęs savo transporto priemonę po eismo įvykio, baiminasi, kad teks važiuoti į techninių apžiūrų centrą, kur iš jo bus pareikalauta raštiško įrodymo, kad automobilis suremontuotas kaip reikiant.
Teks mokėti
Kol kas vairuotojai patys spręsdavo, ar tinkamai suremontuoti jų automobiliai, apdaužyti eismo įvykiuose. Susisiekimo ministerijos valdininkai nutarė, kad tokia protinė mankšta eiliniam piliečiui neįkandama. Tiesa, jie to atvirai nesako, tačiau teigia, jog vairuotojai piktnaudžiauja teisės aktuose žiojinčia spraga ir aplaidžiai susiremontuoja transporto priemones po rimtų susidūrimų. Iki šiol net ir didelę avariją patyrusiam ir gerokai apgadintam automobiliui nereikėdavo iš naujo atlikti techninės apžiūros, kai jis būdavo suremontuojamas. Dabar tai spręs tikrintojai - techninių apžiūrų centrai.
Nors diskusijose kaip tikrame riterių turnyre buvo sulaužyta nemažai iečių, o visuomeninių organizacijų atstovai atvirai kalbėjo, kad naujoji tvarka sudarys sąlygas tarpti korupcijai, nuo liepos 1 d. ji įsigaliojo: dabar transporto priemonėms bus draudžiama dalyvauti eisme, jei jos avarijoje ar stichinių nelaimių metu bus apgadintos taip, kad negalės savarankiškai važiuoti, jei joms bus deformuotas statramstis, lonžeronas ar rėmas.
Akivaizdu, kad keliais negali važinėti metalo laužu virtę automobiliai, bet ir pelnytis kito bėdos sąskaita - nelabai moralu. Todėl valdininkai priimdami tokį sprendimą pirmiausia turėjo pagalvoti apie nelaimėn patekusio žmogaus piniginę. Prieš mėnesį tokie svarstymai buvo teoriniai - dabar jau paaiškėjo, kiek iš tiesų gali kainuoti ekspertų paslaugos.
Kur gauti pažymą?
Primename, kad po rimto eismo įvykio suremontuotas automobilis, kuriam buvo atimta teisė savarankiškai dalyvauti eisme, privalo pakliūti į ekspertų rankas. Jų išvada bus lemiama: jei ekspertai nustatys, kad automobilis suremontuotas tinkamai, galėsite bandyti laimę ir važiuoti į techninių apžiūrų stotį.
Valstybinės kelių transporto inspekcijos tinklalapyje paskelbtas technines ekspertizes atliekančių įmonių sąrašas - jame viso labo trylika pavadinimų, o jų adresai beveik visi sutampa su technines apžiūras mūsų šalyje atliekančių centrų registracijos vietomis. Vadinasi, tikėtis rasti nepriklausomą ekspertą nėra ko tikėtis, teks kreiptis į technines apžiūras atliekančias įmones. Bet naujoji tvarka numato, kad ekspertizes gali atlikti ir remonto įmonės, kurios remontavo jūsų automobilį, apdaužytą avarijoje.
Paskambinome į beveik penkias dešimtis automobilių remonto įmonių Vilniuje, Kaune, Kėdainiuose, Šiauliuose, Klaipėdoje, Šilalėje, Ignalinoje, Rokiškyje ir visur girdėjome tipišką atsakymą - ekspertizių neatliekame, pažymų, kad automobilio techninės savybės visiškai atkurtos, neteikiame. O kur kreiptis? Pasigirsdavo nedrąsi prielaida: gal į ekspertus? Deja, niekas iš automobilius remontuojančių įmonių vadybininkų negalėjo pasakyti ekspertų adreso. Tiesa, čia nieko nuostabaus, nes net ir Valstybinės kelių transporto inspekcijos tinklalapyje, jo reikia ilgokai ieškoti.
Tik vienos Alytaus automobilių remonto įmonės vadovas buvo atviresnis, sakydamas, kad įmonės ekspertizių pažymų neteikė ir neteiks, nes tada joms teks prisiimti atsakomybę už techninę automobilio būklę, kuri gali dėl įvairiausių priežasčių pablogėti po mėnesio ar net po savaitės.
Tada liko paskutinė viltis - skambutis į Vilniaus “Kemi”. Kas jau kas, o ši įmonė, besirūpinanti savo įvaizdžiu, tikrai diegia visas naujoves. Deja, netgi didžiausias automobilių remonto įmonių tinklas ekspertinių paslaugų neteikia ir neišduoda pažymų, kad automobiliai suremontuoti tinkamai.
Tylos siena
Kyla natūralus klausimas, kokią naudą duos naujoji transporto priemonių patikros tvarka? Susisiekimo ministerijos specialistų teigimu, tokia tvarka padės užtikrinti eismo saugumą, o tai reiškia, kad sumažės žuvusiųjų automobilių avarijose skaičius. Tikslas - kilnus. Tačiau naujoji eismo įvykiuose apgadintų ir suremontuotų automobilių patikros tvarka, kaip minėjome, papildys vien techninės apžiūros centrų bei dar dviejų įmonių, į kurias neįmanoma prisiskambinti, kasos pajamas. Juoba kad Vilniaus techninių apžiūrų centre arba kitaip Lietuvos ir Vokietijos UAB “Tuvlita” mums atsakė, kad techninė ekspertizė kol kas kainuoja... nuo 300 iki 500 litų. Kol kas...
Toks dalykas kvepia specialiai kažkam kuriamu monopoliu. Kai pabandėmė apie tai paklausinėti Susisiekimo ministerijos Saugaus eismo departamento direktorių Vigilijų Sadauską, valdininkas tiesiai šviesiai atsakė, kad teikti informaciją žiniasklaidai ar atsakinėti į žurnalistų klausimus ministerijos darbuotojams uždraudė naujasis ministras Eligijus Masiulis. Girdi, tik jis vienas arba tam tikrais atvejais tai gali daryti viceministrai... Po pokalbio su V.Sadausku, Susisiekimo ministerijos Viešųjų ryšių skyrius oficialiai raštu paneigė Saugaus eismo departamento direktoriaus pareiškimą. Esą, valdininkai privalo vykdyti Visuomenės informavimo įstatymo nuostatas, tačiau apie tai paklaustas ministerijos naujokas viceministras Rimvydas Vaštakas vos ne žodis žodin patvirtino tai, ką sakė V.Sadauskas. Kodėl Susisiekimo ministerija atsiribojo nuo visuomenės tylos siena ir nenori komentuoti keistų skubiai įvedamų naujovių monopolinio pobūdžio?
Parengta pagal dienraštį "Respublika"