Konkurencijos taryba leido susijungti prekybos tinklams „Rimi“ ir „Iki“. Tačiau specialistai prognozuoja, kad pirkėjai iš to neišloš, nes kainos nemažės, o gali tik didėti. Užtat kiti tinklai džiaugiasi, kad vienu konkurentu liks mažiau.
Konkurencijos taryba leido Švedijos „ICA Gruppen“ valdomai „Rimi Lietuva“ nusipirkti bendrovę „Palink“, valdančią prekybos tinklą „Iki“. Tiesa, su sąlyga, kad „Rimi Lietuva“ tretiesiems asmenims perleis 17 „Rimi“ ir „Iki“ parduotuvių Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje ir Panevėžyje nuomos sutarčių.
Ko gali tikėtis pirkėjai ir kaip situaciją vertina specialistai bei konkurentai? Bendrovės „Rivona“, valdančios prekybos tinklą „Norfa“, generalinis direktorius ir „Norfos“ savininkas Dainius Dundulis „Vakaro žinioms“ teigė, kad pirkėjai dėl sandorio jokios naudos nepajus, o labiausiai praloš gamintojai.
„Puikiai suprantate, kad, susijungus dviem tinklams, spaudimas gamintojams padidės“, - sakė D.Dundulis. Jo nestebina faktas, kad mažesnis tinklas perka didesnį, o ne atvirkščiai: Lietuvoje yra 231 „Iki“ parduotuvė ir tik 56 „Rimi“.
„Pažiūrėkime, kas „Rimi Lietuvai“ už nugaros stovi. Tai - labai didžiulė įmonė“, - pastebėjo verslininkas.
D.Dundulis sako, kad bent jau „Norfa“ dėl sandorio išloš.
„Mums bus tik geriau, nes rinkoje vietoj dviejų reikės stebėti tik vieną žaidėją“, - akcentavo D.Dundulis.
Racionalaus pirkimo ir kainų palyginimo portalo „Pricer.lt“ duomenimis, rugsėjį pigiausių prekių krepšelis iš prekybos tinklų brangiausias buvo „Iki“ parduotuvėse, o „Rimi“ pagal brangumą užėmė antrąją vietą. „Pricer. lt“ įkūrėjas Arūnas Vizickas sako, kad, susijungus dviem tinklams, į kurių parduotuves paprastai eina pinigus mažiau skaičiuojantys žmonės, kainų pokyčio į gerąją pusę tikėtis būtų naivu.
„Jei kalbėtume apie „Rimi“ ir „Iki“, šie tinklai užima pozicijas brangesniojoje kategorijoje, o „Iki“ pastaruoju metu ypač išsiskiria brangimu, sakyčiau, netgi nepagrįstu, kai neatsižvelgiama į rinkos kainą, o kainos sukeliamos savo nuožiūra. Abiejų tinklų pirkėjai yra panašūs: užimti miesto žmonės, neturintys laiko parduotuves rinktis pagal kainas jose. Prekybos tinklų susiliejimas pirkėjams nieko neduos, tik sumažins konkurenciją, nes dabar „Rimi“ ir „Iki“ parduotuvės, esančios netoliese, kad ir nežymiai, bet konkuruoja kainomis. Štai sostinės Ukmergės gatvėje viena šalia kitos yra po vieną šių tinklų parduotuvę ir kiekviena kabina plakatus, reklamuodamos kai kurias prekes su akcija. Kai tinklai susijungs, plakatų nebereikės. Bet tai, kad prarasime aštrų rinkos dalyvį... Ne, to neįvyks. Ir iš viso Lietuvai reikia ne dar vieno panašaus tinklo, o žaidėjo, kuris nori rinkoje augti, įsitvirtinti. Mano manymu, teigiamas dalykas buvo „Lidl“ atėjimas, nes jis sustiprino konkurenciją. Tačiau tik laikinai, nes po to ir „Lidl“ ėmė kelti kainas“, - pastebėjo A.Vizickas.
Prieš mėnesį po beveik pusmečio rekonstrukcijos iš naujo buvo atidaryta „Rimi“ parduotuvė sostinės Jeruzalės rajone, tačiau senus pirkėjus ji pasitiko padidėjusiomis kainomis. Pasak A.Vizicko, tai nereiškia, kad verslininkai skuba greitai atsiimti investuotus pinigus ir todėl sukėlė kainas.
„Jeruzalėje prieš kokius metus buvo atidarytas „Lidl“, o tai netoliese esančią „Norfą“ pastūmėjo sumažinti kainas. Vietiniai gyventojai tai pastebėjo ir prieš rekonstrukciją ėmė rečiau lankytis „Rimi“ parduotuvėje. Tačiau „Lidl“, anksčiau diktavęs mažas kainas, po to jas ėmė kelti - matyt, dėl to, kad „Lidl“ per 2016 m. sugeneruotas nuostolis sudarė 18 mln. eurų. Todėl ir „Rimi“ ėmė kelti“, - aiškino A.Vizickas.
Parengta pagal dienraštį „Vakaro žinios“