respublika.lt
 

Geležinkelis į niekurnuotraukos (35)

2019 spalio mėn. 24 d. 08:30:03
Gediminas JAKAVONIS

Lietuvoje ministras ar kitas aukštas valstybės pareigūnas nespėja apleisti posto, o jau būna užmirštas. Bet buvęs susisiekimo ministras Rokas Masiulis vis dar mėgaujasi viešuoju dėmesiu, net prezidentas Gitanas Nausėda svarsto, kur eksministrui geriau pasukus - į politiką ar verslą. Mat R.Masiulis laiku investavo į „gerų naujienų traukinį“, kuris iki šiol sėkmingai važiuoja. Investavo per Susisiekimo ministerijai pavaldžias įmones, pavyzdžiui, AB „Lietuvos geležinkeliai“. Šiam „gerų naujienų traukiniui“ kuras pumpuojamas per viešinimo ir reklamos perkamas paslaugas. Savaime suprantama, „gerų naujienų traukinys“ pirmiausia tarnauja patiems „Lietuvos geležinkeliams“.

×
nuotr. 12 nuotr.
Stasio Žumbio nuotr.

 

Todėl viešojoje erdvėje niekad neišgirsi apie avarijas Lietuvos geležinkeliuose, apie vėluojančius keleivinius traukinius, apie stotyse stovinčius ir laiku neišvežamus krovininius vagonus, apie dėl netinkamo eksploatavimo, laiku neatliekamų remontų sugedusius lokomotyvus. Šios ir kitos problemos - ne „gerų naujienų traukinio“ krovinys. Antai Lietuva prašys dar ketveriems metams atidėti Europos direktyvą, numatančią „Lietuvos geležinkelių“ pritaikymą neįgaliesiems. Kaip paaiškino „Lietuvos geležinkelių“ atstovas, nuolat informuojantis visuomenę apie vis naujas darbo pergales, pasiekimus bei pelną šioje AB, - „neturime tam pinigų!“

Neįgaliesiems pinigų nebeliko, nes jie išleisti intelektualių paslaugų pirkimui. Anksčiau tai buvo vadinama išlaidavimu, pinigų švaistymu, plovimu, gal net vogimu ir panašiais vulgariais žodžiais, už kuriuos galima patekti į teismą. Dabar tai galima įvardinti moderniškai, nieko neįžeidžiant ir papiktinant, - intelektualinių paslaugų pirkimu.

Kiek kainavo Lietuvos mokesčių mokėtojams tokių intelektualinių paslaugų pirkimas vien energetikos sektoriuje, praėjusią kadenciją atskleidė Artūro Skardžiaus vadovaujamas parlamentinis tyrimas. Paaiškėjo, kad vadinamoms galimybių studijoms, teisinėms paslaugoms, viešiesiems ryšiams buvo ištaškyti milijonai. Čia ypač pasižymėjo „Klaipėdos nafta“. Seimo A.Skardžiaus komisija kreipėsi į Generalinę prokuratūrą net dėl aštuonių epizodų, tačiau prokurorai iškėlė bylas dėl piktnaudžiavimo tarnybine padėtimi tik iešmininkams. O „Klaipėdos naftos“ generalinis direktorius R.Masiulis padarė politinę karjerą, tapo dukart ministru. R.Masiulio iniciatyva buvęs „Klaipėdos naftos“ finansų ir administravimo direktorius Mantas Bartuška užėmė AB „Lietuvos geležinkeliai“ generalinio direktoriaus kėdę.

M.Bartuška įgytą su R.Masiuliu „Klaipėdos naftoje“ gerąją praktiką nedelsdamas perkėlė į „Lietuvos geležinkelius“. Aukščiau pateikiu lentelę, palyginančią intelektualinių paslaugų pirkimus, kuriuos atliko 2014-2016 m. „Lietuvos geležinkelių“ senoji vadovybė ir 2017-2019 m. naujoji R.Masiulio komanda. M.Bartuška sugebėjo per porą metų šių paslaugų pirkimą padidinti 2,5 karto - iki 5.703,116,97 Eur. „Klaipėdos naftos“ patirtis nebuvo paleista vėjais.

Turbūt neverta priminti, kad R.Masiulis ir M.Bartuška - buvę auditoriai.Todėl pirmiausia „Lietuvos geležinkeliai“ ir pirko audito paslaugas. 2018 m. buvo sudarytos net trys konsultacinių paslaugų pirkimo sutartys su tarptautine konsultacijų bendrove „McKinsey & Company“. Sutarčių suma - daugiau nei 2,5 mln. Eur. Pagal vieną iš sutarčių „McKinsey & Company“ turėjo parengti AB „Lietuvos geležinkeliai“ veiklos strategiją iki 2030 metų.

AB „Lietuvos geležinkeliai“ yra strateginę reikšmę nacionaliniam saugumui turinti įmonė, kurios 100 proc. akcijų priklauso valstybei, akcijas pasitikėjimo teise valdo LR susisiekimo ministerija. Tačiau veiklos strategiją iki 2030 metų rengė ne LR susisiekimo ministerija ar Lietuvos vyriausybės sudaryta speciali komisija, o tarptautinė konsultacijų bendrovė. Kyla klausimas, ar savo valstybėje tvarkomės patys?

Pastebimai ženkliai išaugęs konsultacijų ir audito paslaugų pirkimas sudaro įspūdį, kad AB „Lietuvos geležinkeliai“ neturi kompetencijos ir reikiamų savo srities specialistų, todėl dauguma paslaugų perka iš konsultavimo ir audito įmonių (dauguma jų yra tarptautinės kompanijos).

Ypač padidėjusios išlaidos personalo mokymui. Gal tai nėra pinigų plovimas? Galima daryti prielaidą, kad AB „Lietuvos geležinkeliai“ 2017-2019 metais atleido apie 2000 darbuotojų, turėjusių ilgametę darbo patirtį geležinkelyje ir kurie buvo tikri aukštos kompetencijos savo srities specialistai. O dauguma naujai priimtų darbuotojų, neišskiriant ir AB vadovybės, neturi darbo geležinkelyje patirties, specifinių žinių, todėl jiems reikalingi papildomi rimti mokymai.

Tikras proveržis - rekordiškai išaugusios viešinimo paslaugos - naujai atsiradusi tendencija, nes iki 2016 metų pabaigos tokių paslaugų AB „Lietuvos geležinkeliai“ nepirko. Būtų naudinga pasidomėti ir sužinoti, kokiems tikslams ir kada buvo panaudotos viešinimo paslaugos ir kokia jų nauda įmonei. O gal tik vadovybei?

Bet labiausiai M.Bartuškos atėjimu į „Lietuvos geležinkelius“ turėtų džiaugtis UAB „Ernst & Young Baltic“, kurios sutarčių vertė išaugo keleriopai. Šiuo metu „Ernst & Yong Baltic“ su „Lietuvos geležinkeliais“ turi net dešimt veikiančių sutarčių - galėtų pretenduoti į monopolininkės titulą. Viena smulkmena - ir R.Masiulis, ir M.Bartuška sėkmingas vadybininkų karjeras ir intelektualinių paslaugų pirkimo ir pardavimo paslapčių mokslus pradėjo būtent „Ernst & Young“ bendrovėje. Ar čia nėra interesų konflikto?

Bet tam ir perkamos viešinimo paslaugos, kad tokie nepatogūs klausimai nebūtų keliami.

Pasidalink: Pasidalink: Facebook
Parašykite savo komentarą:
  Skaityti komentarus (35)
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
Daugiau

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi
(per 72 val.)

Daugiausiai komentuoti
(per 72 val.)
VZ LOGO 4

Dienos klausimas

Ar reikalingas dar vienas referendumas dėl dvigubos pilietybės įteisinimo?

balsuoti rezultatai

Apklausa

Ar jau pasipuošėte namus šventėms?

balsuoti rezultatai
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

+5 +8 C

+5 +6 C

 

+2 +4 C

+8 +9 C

+7 +8 C

 

 +4 +6 C

0-4 m/s

0-5 m/s

 

1-6 m/s