Šiuos metus pradėjome su nauja valiuta - euru. Kai litas jau atgulė į istorijos puslapius, tautiečiai pajuto nostalgiją, o verslininkai, rodos, atrado naujas nišas verslo idėjoms. Jausdami sentimentus du dešimtmečius lydėjusiai valiutai, jie litą prikėlė naujomis formomis.
Nešios ant krūtinės
Paskutiniais lito gyvavimo metais drabužių kūrėjas Darius Žutautas (25) atsisveikinimo su nacionaline valiuta proga pristatė originalią marškinėlių ir džemperių kolekciją „Litai“. Jaunasis verslininkas sako kitomis litui skirtomis iniciatyvomis nesidomintis ir neketinantis su kitais konkuruoti, tiesiog pasinaudojo verslo idėja, gimusia iš šalies aktualijų.
„Kaip ir daugelis mano minčių, taip ir ši atsirado savaime. Tiesiog pasitaikė labai patogus laikas. Nemanau, kad tai tik reklama, tai šis tas daugiau. Laikai keičiasi. Mes turime priimti tuos pokyčius ir judėti toliau. Šia kolekcija noriu padėkoti litui už buvimą kartu su mumis daugiau nei du dešimtmečius. Tikiu, kad ir litas dar ilgai nebus išstumtas iš lietuvių minčių ir širdies“, - sako jaunasis kūrėjas. Taigi mums nostalgiją keliančius pinigus primins garsių, mūsų šaliai nusipelniusių asmenybių portretai, atspausdinti ant drabužių krūtinės.
„Prieš šventes pirkėjų aktyvumas buvo gerokai padidėjęs, tačiau didelio susidomėjimo sulaukė ir „Shmutke“ kombinezonai, ir šypseną keliantys kolekcijos „Medinis“ marškinėliai. Sunku pasakyti, ar nostalgija pasitraukusiai valiutai darė didelę įtaką drabužių, kur ant kupiūrų besipuikuoja žmonių atvaizdai, pardavimui. Vis dėlto kolekcijos „Litai“ pardavimai šiuo metu kiek didesni nei kitų kolekcijų, nežinau, ar dėl to, kad marškinėliai nėra tokie populiarūs, kai lauke vyrauja minusinė temperatūra, ar dėl dar neišblėsusių sentimentų litui“, - svarstė jaunas verslininkas.
Litą primins piniginės
Kai lietuvių piniginėse lito vietą pakeitė euras, druskininkietis verslininkas Audrius Vaškevičius (26) pradėjo gaminti originalias pinigines, dekoruotas senosios valiutos motyvais.
Medinės piniginės „Kelmas“ - itin praktiškas daiktas, ypač einant susitikti su draugais ar verslo klientais, kai nesinori neštis visos piniginės, o tik įsimesti labiausiai reikiamas vizitines bei kreditines korteles ir porą banknotų. „Pastebėjau, kad mano piniginės vis labiau domina jaunimą. Klientai patys pakišo mintį, kad pinigines galima dekoruoti smagiais užrašais, tad prieš šventes pradėjau gaminti ir pinigines su sentencijomis, piešiniais, - prisiminė Audrius. - Pasirodė ir piniginė, dekoruota 1 lito motyvu. Iš pradžių nutariau padaryti keletą pavyzdinių modelių ir pažiūrėti, ar bus paklausa. Savo telefonu padariau kelias nuotraukas ir tikėdamasis geriausio rezultato perkėliau jas į interneto tinklalapį bei „Facebook“ paskyrą. Šis dizainas abejingų nepaliko.“ Kadangi susidomėjimas tik auga, jaunasis verslininkas ketina pasiūlyti rinkai piniginių, primenančių ir kitas lito kupiūras, bei tikisi, kad ir jos sulauks tokio paties susidomėjimo.
Monetos virto aksesuarais
Šiuo metu motinystės atostogose esančios žurnalistės Jolitos Mažeikienės (31) artimieji ir draugai juokavo, kad tik verslo žurnalistė galėjo sugalvoti gaminti aksesuarus iš pinigų. Jolitos manymu, idėja daryti sąsagas su litais tapo sėkmingu verslu vos per mėnesį, nes tautiečiai vis dar jaučia nostalgiją ir sentimentus nacionalinei valiutai.
„Idėja gaminti sąsagas su monetomis nėra nauja, tačiau Lietuvoje buvau pirmoji, kuri ėmėsi tokios veiklos. Ši mintis nėra ilgų apmąstymų rezultatas, veikiau atsitiktinumas. Dar lapkričio mėnesį, naršydama internetinių parduotuvių platformoje etsy.lt, netyčia atradau sąsagas su 50 centų monetomis, tačiau, mano nuostabai, jas gamino visai ne mūsų tautietis, o amerikietis, darantis sąsagas iš įvairių šalių monetų. Norėjau tokias padovanoti savo vyrui, bet pardavėjas jų jau neturėjo. Nutariau pabandyti tokį aksesuarą pagaminti pati“, - apie tai, kaip atsirado sąsagos su 1 lito monetomis, prisiminė Jolita.
Kaip monetas paversti stilingu ir originaliu aksesuaru, ji sužinojo iš pažįstamo juvelyro ir savo vyrui padovanojo rankų darbo sąsagas. „Iškart po to sąsagomis susidomėjo ir jo pažįstami. Išmanydama verslo subtilybes ir žinodama, kaip sunku įeiti į rinką, buvau nustebinta, kaip vos per mėnesį be papildomos reklamos, tiesiog sklindant žiniai iš lūpų į lūpas, susikūrė paklausa ir prekės ženklas. Manau, kad sėkmės pagrindas - sentimentai ir nostalgija nacionalinei valiutai. Tokiam klientų antplūdžiui nebuvau pasiruošusi“, - sakė moteris. Ji sąsagų gamybai naudoja naujas, apyvartoje nebuvusias monetas. Litus Jolita gavo pateikusi specialų prašymą Lietuvos bankui. „Paklausa kilo, o atsargos, kurias įsigijau Lietuvos banke, seko. Teko kreiptis į komercinius bankus, o nuo sausio 1 dienos monetas įsigyju antrinėje rinkoje. Tiesa, žmonės jas parduoda kiek brangiau nei nominalo vertė“, - Jolita džiaugėsi, kad žaliavos sąsagų gamybai spėjo įsigyti pakankamai.
Moterys, sąsagas dovanojusios savo vyrams, netrukus panoro aksesuarų sau. Taip atsirado auskarai ir sagės su senąja valiuta. „Žinoma, didžioji užsakymų banga užliejo prieš Kalėdas, tačiau pastebėjau, kad po švenčių atslinko antroji. Aš gaminu ne juvelyrinius dirbinius, o paprastą bižuteriją, tačiau vertę mano gaminiams suteikia patys žmonės. Mane žavi jų istorijos, mintys ir intencijos. Dažnas mano aksesuarus įsigyja kaip atsiminimą, relikviją“, - šypsojosi Jolita.
Parengta pagal priedą „Laisvalaikis“