Baltarusijai įvedus bevizį režimą Lietuvos, Latvijos ir Lenkijos piliečiams, pastarieji įprato lankytis kaimyninėje šalyje. Keičiantis situacijai ir ES šalims uždarant pasienio patikros punktus, ir taip nemažos eilės pasienyje dar labiau išaugo. Keliaujantys į Baltarusiją dėl to kaltina pasieniečius ir muitininkus, pastarieji nurodo, kad eilės niekur nedings.
Kas vyksta pasienyje
„Vakaro žinių" redakcija sulaukė skaitytojo Vitalijaus laiško, kurį jis pats apibūdino ne kaip skundą, o kaip „sielos klyksmą".
„Stovėjau pasienyje su Baltarusija nuo penktadienio 3 val. ryto. Tik po paros pagaliau pasiekiau Medininkų pasienio punktą. Naktimis, iki 6 val. ryto, automobiliai iš viso nejuda. Jeigu mūsų pasienio punktai nedirba nakties metu, tai kodėl niekas nepranešė apie tai? Per tą laiką buvo praleisti tik keli automobiliai su Rusijos piliečiais, nes jiems baigiasi nurodytas laikas, per kurį turėjo išvažiuoti iš Lietuvos, - pastebėjimais dalinosi vyras. - Ir keista, kad pasienyje nesimatė policijos, nors automobilių perpardavinėtojai stovi 2 eilėmis, taip apsunkindami eismą, ar ramiausiai sau kerta ne tik viengubą, bet ir dvigubą ištisinę liniją. Nors gal svetimšalių policija „nepastebi"?"
Įvažiavus į muitinę, pasak Vitalijaus, iš karto į akis krenta automobilių su tranzitiniais numeriais gausa.
„Jų apiforminimas ilgai užtrunka, todėl prieš mane stovėjusi moteris paklausė muitininkų - reikės laukti bendroje eilėje ar, kaip anksčiau, vykstančius tranzitu bus galima apvažiuoti? Jai buvo pasiūlyta nueiti pas muitinės pamainos vadą. Po pokalbio su vadu ji grįžo verkdama ir net nepanoro pasakoti, kas nutiko, - toliau atviravo vyras. - Ko aš pats ten važiavau? Nes dėdę paguldė į Ašmenos ligoninę ir daktaras perdavė, kad jis nori pasikalbėti su artimaisiais, bet iki jo, kaip matote, dar reikėjo nuvažiuoti, nors atrodytų, kiek čia yra iki tos Ašmenos?"
Eilės būdavo ir anksčiau
Valstybės sienos apsaugos tarnybos atstovas Giedrius Mišutis patikslino, kad eilės pasienyje su Baltarusija susidarydavo ir anksčiau, kai veikė daugiau pasienio patikros punktų, todėl dabartinis ilgas laukimas neturėtų stebinti.
„Kertančiųjų sieną skaičiai paprastai kiek padidėja prieš šventes, tačiau dabar į Baltarusiją vykstančių Lietuvos piliečių srautai ženkliai sumažėję, - teigė jis. - Nuo metų pradžios iki balandžio vidurio sieną kirto 18 tūkst. Lietuvos piliečių, fiksuota 47 tūkst. jų kirtimų, t.y. vidutiniškai vienas asmuo į Baltarusiją vyko daugiau kaip dukart. Kovą per sieną Lietuvos piliečiai į Baltarusiją vyko apie 8900 kartų, kai pernai tuo pat metu tokių kirtimų buvo apie 30 tūkst.
Iš viso šiemet nuo sausio iki balandžio vidurio iš Lietuvos į Baltarusiją sieną patys Baltarusijos piliečiai kirto 242 tūkst. kartų, o vadinamųjų unikalių asmenų tarp jų buvo 135 tūkst. Praėjusiais metais per sieną iš Lietuvos į savo šalį Baltarusijos piliečiai vyko 2,5 mln. kartų, bet tik 388 tūkst. kitimų buvo unikalūs. Tai rodo, kad eilės pasienyje susidaro dėl „nuolatinių keliautojų", dauguma kurių pastaruoju metu yra Baltarusijos piliečiai."
Komentuodamas Baltarusijos pasienio komiteto skelbiamus duomenis apie esą masiškai į kaimyninę šalį vykstančius Lietuvos gyventojus, G.Mišutis nurodė, kad kaip tik šie skaičiai yra smarkiai sumažėję.
„Baltarusiai pateikia bendrus sienos kirtimo skaičius nuo vadinamojo bevizio režimo įvedimo, todėl atrodo, kad srautai yra dideli. Faktiškai, kaip ir minėjau, unikalių asmenų, Lietuvos piliečių, keliaujančių į kaimyninę šalį skaičius mažėjo kartais", - apibendrino jis.
Saugumo priemones stiprina visos šalys
Muitinės departamento atstovė Irmina Frolova-Milašienė patikslino, kad Lietuvoje, kaip ir kitose Europos Sąjungos valstybėse, buvo sumažintas pasienio kontrolės punktų skaičius.
„Automobilių srautai pasiskirstė per likusius atidarytus postus, laukiančiųjų pravažiavimo eilės padidėjo. Automobilių eilės padidėjo ne tik Lietuvoje, bet ir turinčias bendras valstybines sienas su Baltarusija Latvijoje bei Lenkijoje. Piliečiai, vykstantys į Baltarusiją, yra informuoti apie eiles, todėl vykdami turi įvertinti tikimybę, kad reikės laukti ne vieną valandą, - nurodė ji. - Lietuvos muitinė yra sudariusi galimybes krovinius gabenančių automobilių savininkams, įmonėms registruotis elektroniniu būdu, kad nereikėtų laukti fizinėje eilėje. Deja, ne visi naudojasi šia galimybe."
Automobilių srautas, pasak I.Frolovos-Milašienės, pasienyje su Baltarusija yra pasiskirstęs netolygiai ir priklauso nuo savaitės dienų, švenčių ir kt.
„Dėl padidėjusių eilių neketinama atsisakyti sankcijų kontrolės ar skirti mažiau laiko bei dėmesio tikrinimui, - patikino ji. - Muitinės darbuotojų pamainos dirba visą parą. Automobilių patikros užtrunka pagal poreikį. Už infrastruktūrą pasienio zonose yra atsakinga Pasienio kontrolės punktų direkcija. Muitinė jau ne kartą kreipėsi į Pasienio kontrolės punktų direkciją dėl palaukimo aikštelių skaičiaus padidinimo. Kol kas siūlymai neįgyvendinami".