Nors valdžia vis sugalvoja naujų grynųjų ribojimų, kad tik gyventojai kuo labiau pratintųsi naudotis tik elektroniniais mokėjimais, lūžtančių bankų sistemų atvejų pastaruoju metu - ypač gausu.
Dalis gyventojų tikina labiau pasitikintys grynaisiais, tačiau net bankai nepageidauja jų matyti. Dalyje bankų grynaisiais nebedaromi ne tik pavedimai, negalima net mokesčių susimokėti! Privalu turėti elektroninės bankininkystės paslaugas.
Į „Vakaro žinių" redakciją kreipėsi Albinas (pavardė redakcijai žinoma - aut.past.). Vyras sako labai nustebęs, kai neseniai apsilankęs vieno banko skyriuje Vilniuje sužinojo, kad čia negalima įnešti grynųjų pinigų į savo sąskaitą ar padaryti pavedimą į kito žmogaus sąskaitą. „Aš turiu banko sąskaitą, nes esame visi priversti jas turėti. Bet jokių elektroninių pervedimų nedarau. Tačiau net jeigu noriu pinigų įsinešti į savo sąskaitą, vis tiek negaliu to padaryti banke. Man buvo pasakyta, kad gali būti išduodama laikina kortelė, su kuria pinigus įneščiau į savo sąskaitą ir tuomet galėčiau pats padaryti pavedimą. Ta reiškia, kad privalau naudotis elektronine bankininkyste, kuri man visai nereikalinga?" - stebisi Albinas.
Pastaruoju metu žmogus kaip tik stengiasi turėti grynųjų pinigų: „Pastaruoju metu labai dažnai streikuoja bankų sistemos. Girdime, kad tai vieno, tai kito banko klientai negali atsiskaityti kortelėmis parduotuvėse, neveikia prisijungimai prie sistemos. O neseniai vieno banko klientai buvo šokiruoti, kai netikėtai savo sąskaitose pamatė nulius. Tokiu laiku tikrai naudinga turėti grynųjų pinigų, nes akivaizdu, kad visiškai pasitikėti bankais nebegalime.
Man keista, kad bankas nurodinėja, kaip galiu elgtis su savo pinigais. Jau negana to, kad riboja, kiek galiu išsigryninti, tai dabar panaikina paslaugas, kurios reikalingos daugybei žmonių. Be to, neseniai sulaukiau laiško, kad turiu atnaujinti savo duomenų anketą apie savo darbą, pajamas, kitaip bankas apribos mano galimybes naudotis savo pinigais. Reikia ne šiaip į anketą atsakyti, o užpildyti ją ir pasirašyti elektroniniu būdu. Gerai, kad dar notaro patvirtinimo nereikia.
Aš senyvo amžiaus, man būtų geriau vykti į banką, bet ir ten reikia registruotis, nepranešęs nuvykti negali. Atrodo, kad viskas daroma, kad tik klientui būtų nepatogiau."
Grynina tik dideles sumas pinigų
„Vakaro žinioms" susisiekus su „Swedbank", atstovas Gytis Vercinskas nurodė, kad iš tiesų ne visuose banko padaliniuose galima atlikti operacijas grynaisiais. O ten kur galima - tik didelėmis sumomis: „Mūsų banko klientai įmokėti grynuosius pinigus į savo sąskaitą gali padaliniuose, kurie dirba su grynaisiais pinigais. Taip pat ir išsiimti iš sąskaitos yra galimybė padaliniuose, kurie dirba su grynaisiais pinigais. Visgi reikėtų atkreipti dėmesį, kad minimali grynųjų pinigų išėmimo suma yra 2000 Eur."
Pasak jo, yra išimčių, kai klientas gali išsiimti ir mažesnę nei 2000 eurų sumą, pvz., kai uždaroma banko sąskaita ir išmokamas jos likutis; klientui reikia pasiimti konkrečią sumą su monetomis; klientui reikia pasiimti sumą, kuri negali būti išimta prie padalinio esančiame bankomate ir kt.
„Swedbank" padaliniuose grynaisiais ir mokesčių sumokėti negalima. „Banko klientai ir ne banko klientai negali įmokėti grynųjų pinigų į kito asmens sąskaitą, o taip pat sumokėti komunalinių mokesčių grynaisiais pinigais, ar įmokų į Sodrą, VMI ar pan.
Tokiais atvejais klientai turėtų rinktis alternatyvius kanalus, kaip „Perlo" terminalus, pašto skyrius ir pan. Primename ir tai, kad mokesčius greitai ir patogiai galima sumokėti mūsų interneto banke", - nurodė atstovas.
Grynųjų operacijų neatlieka jau seniai
Tuo tarpu SEB banke grynųjų operacijų iš viso nebėra atliekama nuo 2019 metų pabaigos. „Grynųjų pinigų operacijas klientai gali atlikti savarankiškai ištisą parą veikiančioje skyriaus savitarnos zonoje. Bankomatuose galima ir išsigryninti, ir į sąskaitą įmokėti grynuosius pinigus (eurus). Po to, naudojantis savitarnos zonomis, galima prisijungti prie interneto banko ir atlikti reikalingus pinigų pervedimus", - nurodė SEB banko atstovė Ieva Dauguvietytė-Daskevičienė.
„Luminor" banko mažmeninės bankininkystės vadovas Edvinas Jurevičius nurodė, kad grynųjų pinigų operacijos čia taip pat atliekamos tik per bankomatus: „Banko padaliniuose grynųjų pinigų operacijų neatliekame, tačiau tokiais atvejais, kai klientui prireikia grynųjų pinigų, naudojame specialias „Luminor" konsultavimo centrų mokėjimo korteles. Šios kortelės skirtos situacijoms, kai klientas neturi savo mokėjimo kortelės, tačiau nori išgryninti ar įnešti grynųjų pinigų į banko sąskaitą; prarado kortelę arba ji yra užblokuota. Pasinaudodamas šia kortele, klientas gali atlikti reikiamas operacijas bankomate. Ši paslauga teikiama tik „Luminor" banko klientams."
Klientai pirmiausia turi įnešti grynuosius į savo asmeninę sąskaitą, naudodamiesi bankomatu, o tada pavedimas vykdomas įprasta tvarka iš kliento sąskaitos į kito asmens sąskaitą. Tokia pati sistema veikia ir norint sumokėti mokesčius grynaisiais pinigais.
Tokia pati tvarka taikoma ir „Citadeles" banke.
Galima išsigryninti daugiau
Beje, nuo sausio 1-osios pasikeitė bankų pagrindinės mokėjimo sąskaitos paslaugų minimalaus krepšelio sąlygos. Dabar planas mėnesiui kainuoja 1 Eur, nepasiturintiems gyventojams - 0,50 Eur. Anksčiau minėtas mokėjimo paslaugų krepšelis kainavo 1,47 Eur (nepasiturintiems gyventojams - 0,73 Eur).
Padidėjo suma, kurią galima nemokamai išsigryninti - dabar gyventojai per mėnesį gali iš bankomatų išsiimti 800 Eur.
Be to, galima atlikti 15 mokėjimo pavedimų (anksčiau - 10).