Sukčiai atranda vis naujų būdų, kaip išvilioti pinigus iš patiklių žmonių. Taip neseniai nutiko ir vieno „Vakaro žinių" skaitytojo mamai, kuri sulaukusi skambučio, buvo įtikinta sukčiams pervesti beveik 15 tūkst. eurų. Įprastai viskuo besidomintis bankas, net nepasivargino sustabdyti įtartinų pavedimų, o pinigų netekusi moteris stebisi, iš kur sukčiai turėjo tiek daug informacijos apie jos banko duomenis
Dėl nuo sukčių nukentėjusios mamos į „Vakaro žinių" redakciją kreipėsi Evaldas (tikras vardas ir pavardė redakcijai žinomi - aut. past.). Jis neslepia, kad mama tapo sukčių auka, tačiau stebisi, iš kur sukčiai turėjo tiek daug informacijos apie ją ir kodėl bankas nesustabdė įtartinų mokėjimų.
„2024 m. lapkričio 20 d. mano mama tapo sukčiavimo auka. Sukčiai apgaule įtikino ją atlikti du pavedimus į Estijoje registruotos įmonės sąskaitą „Revolut" banke. Sukčiai susisiekė telefonu, prisistatydami „Swedbank" darbuotojais. Jie profesionaliai aiškino apie tariamai paimtą kreditą mano mamos vardu, kurį reikalinga „nedelsiant atšaukti". Jie spaudė, tvirtindami, kad jei veiksmų nebus imtasi greitai, mama patirs dar didesnių nuostolių. Sukčiai kalbėjo labai įtikinamai, naudojo terminologiją, būdingą banko darbuotojams, ir nuolat spaudė priimti sprendimus greitai.
Pasirodo, kad sukčiai turėjo prieigą prie labai jautrios informacijos, įskaitant mano mamos asmens kodą, banko kliento numerį ir kitus duomenis. Tai kelia klausimų dėl galimo klientų duomenų apsaugos pažeidimo.
Nepaisant to, kad kreipiausi į „Swedbank", „Revolut" ir Estijos finansinių nusikaltimų tarnybą, iki šiol nebuvo imtasi veiksmingų priemonių grąžinti prarastas lėšas", - pasakoja Evaldas.
Pavedimai bankui įtarimų nesukėlė
Jis įsitikinęs, kad situacija atskleidžia rimtas spragas finansų sistemose. Pirmiausia, tai, kad internetinėse finansų įstaigose labai lengva atsidaryti sąskaitas, todėl tuo gali naudotis sukčiai. Pasak Evaldo, klausimų kelia tai, kodėl šioje situacijoje nesuveikė dienos ir mėnesio pervedimų limitai, kurie, pasak jo, yra 1000 Eur dienai ir 4000 Eur mėnesiui. „Buvo atlikti du - 9000 Eur ir 5900 Eur - pervedimai, kurie akivaizdžiai viršijo limitus. Be to, tokios didelės sumos turėjo aktyvuoti pinigų plovimo prevencijos (anti-money laundering (AML)) stebėsenos sistemas, tačiau jos neveikė. Man keista, kad bankas nesusisiekė su mama ir nepaprašė papildomo patvirtinimo, nors tokie dideli pervedimai į užsienio sąskaitas turėjo būti įtartini", - pasakoja Evaldas. Be to, pinigus jo mama pervedė ne iš savo einamosios sąskaitos. „Tai buvo indėlio sąskaitos nutraukimas. Šis veiksmas jau savaime turėjo sukelti bankui papildomą dėmesį, ypač dėl reikšmingos sumos pervedimo į einamąją sąskaitą. Indėlio nutraukimas nėra kasdienė operacija", - sako Evaldas.
Jis kreipėsi į teisėsaugą, į „Swedbank", bet atsakymai - nuviliantys: „Banko atstovai teigė, kad pervedimai buvo atlikti teisėtai, nes mama patvirtino mokėjimus „Smart ID" programėle ir suvedė savo slaptažodžius. Manau, kad bankas ir „Revolut" galėjo imtis operatyvesnių veiksmų stabdant pervedimus ir užkertant kelią pinigų išgryninimui."
Bankas atsakomybės neįžvelgia
„Vakaro žinios" susisiekė su „Swedbank" atstovais ir pasiteiravo, kaip nutiko, kad šios situacijos metu bankas nesustabdė mokėjimų kaip įtartinos veiklos, „neįsijungė" pinigų plovimo prevencijos apsauga ir ar tikrai nesuveikė nei dienos, nei mėnesio limitai.
„Swedbank" atstovas Gytis Verčinskas patvirtino, kad atvejis bankui žinomas, tačiau papildomos informacijos nesuteikė: „Jūsų minimam asmeniui bankas yra labai detaliai išaiškinęs situaciją raštu ir tai atliko ne kartą. Labai rekomenduojame susipažinti su mūsų siųstais atsakymais, kuriuose yra detaliai paaiškintos visos aplinkybė."
Būtent dėl to, kad atsakymai netenkina, Evaldas ir kreipėsi į žiniasklaidą. Kaip nurodoma banko pateiktame rašte Evaldo mamai, pavedimus ji atliko pati. „Operacijas įvykdėme, nes joms Jūsų vardu buvo duoti sutikimai, o Jūsų, kaip mokėtojos, tapatybė buvo patvirtinta taikant sustiprintą Jūsų tapatybės nustatymo būdą, su Jūsų asmeniškai naudojamame mobiliame telefone susikurtai Smart-ID paskyrai (toliau - Paskyra) taikomais ir tik Jums vienai žinomais PIN kodais.
Banko turimi duomenys patvirtina, kad visi veiksmai, kurie būtini operacijoms sąskaitoje atlikti, buvo inicijuoti Jūsų naudojamame įrenginyje ir Jūsų pačios patvirtinti. Jums buvo sudarytos visos galimybės susipažinti su informacija apie tai, kam duodate sutikimą", - nurodo bankas.
Be to, bankas nurodo, kad pati Evaldo mama, atlikdama mokėjimus, suvedė slaptažodžius ir patvirtino dienos ir mėnesio limitų pakeitimus nuo 4000 Eur dienos ir 4344 Eur mėnesio iki 20 000 Eur dienos ir 20 000 Eur mėnesio limito: „Buvo jungiamasi tik iš galinių įrenginių, kurių IP adresas sutampa su Jūsų įprastai naudojamo įrenginio. Be to, pati pripažinote, kad nekritiškai vertinote su Jumis susisiekusių asmenų suteikiamą informaciją ir paklusniai vykdėte duodamus nurodymus."
„Mes nuosekliai kartojame, kad niekada neskambiname patys ir neprašome pateikti tapatybės patvirtinimo priemonių duomenų, nes tokios informacijos prašome tik tuomet, kai klientas pats skambina mums mūsų telefonu. Ta aplinkybė, kad patikėjote Jums paskambinusių asmenų suteikta informacija net nebandydama jos patikrinti, susisiekti su mumis, vertintina tik kaip labai didelis Jūsų neatsargumas, dėl kurio mes turime teisę neatlyginti Jūsų patirtų nuostolių", - banko atsakyme nurodoma Evaldo mamai.
Pinigų sąskaitoje neliko akimirksniu
Be to, bankas nurodo, kad dėl lėšų buvo susisiekęs su „Revolut": „Abi operacijos buvo įvykdytos kaip momentiniai mokėjimai ir lėšos „Revolut" atidarytą gavėjo sąskaitą pasiekė per keliolika sekundžių. Gautomis lėšomis tą sąskaitą faktiškai valdantis asmuo akimirksniu įgavo galimybę disponuoti dar iki to momento, kuomet pirmą kartą kreipėtės į mus.
Informuojame, kad tą pačią darbo dieną bankas kreipėsi dėl operacijų atšaukimo į „Revolut", tačiau gavo atsakymą, kad grąžinti lėšų nėra galimybės, kadangi gavėjo sąskaitoje jų nėra."
Bankas taip pat atmetė įtarimus dėl galimai nutekintos informacijos apie Evaldo mamos duomenis. „Mes esame didžiausias mažmeninės bankininkystės bankas Lietuvoje, todėl galimybė, kad telefonu atsiliepęs asmuo bus mūsų klientas yra didesnė nei 50 proc. Visą kitą informaciją arba esate atskleidusi viešai pati arba ji buvo gauta ne iš mūsų. Sukčiavimo schema į kurią patekote ir Jūsų atlikti veiksmai rodo, kad buvote labai patikli, todėl didžiąją dalį duomenų galėjote pati atskleisti pokalbio metu arba sudaryti sąlygas juos sužinoti", - nurodyta „Swedbank" atsakyme.
Lieka tik apgailestauti
Iš viešai prieinamos informacijos internete, atrodo, kad Evaldo mama pervedė pinigus Estijos įmonei, kuri turi sąskaitą „Revolut" banke. Įmonės pagrindinė veikla - statybų sektorius. Kapitalas siekia vos vieną eurą, be to, įmonė neturi jokių darbuotojų. „Vakaro žinioms" susisiekus su „Revolut" atstovais Lietuvoje, jie negalėjo pakomentuoti, ar šio kliento sąskaitose stebimos įtartinos veiklos ir ar yra gauta skundų.
„Apgailestaujame, kad žmogus tapo finansinių nusikaltėlių taikiniu. Verta pabrėžti, kad didelė dalis kontrolės ir patikrinimų atliekama ir inicijuojančio banko pusėje, kai apdorojamos išeinančios operacijos", - nurodė „Revolut" komunikacijos atstovė Baltijos šalyse Akvilė Adomaitytė.