Europos aikštėje šalia Vilniaus miesto savivaldybės trečiadienį rinkosi apie šimtą protestuotojų, griežtai pasisakančių prieš sostinės valdžios planus didinti viešojo transporto bilietų kainas. Pasak protesto organizatorių – klimato judėjimo „Fridays for Future“ ir Gegužės 1-osios profesinės sąjungos – rengiami kainų pokyčiai neatitinka miestiečių lūkesčių ir socialinio teisingumo principų.
„Šiandien mes čia susirinkome prie Vilniaus miesto savivaldybės, nes mes nesutinkame, kad viešojo transporto plėtrai ir tobulinimui skirtos išlaidos nugriūtų ant pažeidžiamų grupių pečių“, – trečiadienį žurnalistams kalbėjo „Fridays for Future“ atstovė.
„Vilniaus miesto savivaldybės administracija siūlo kelti mėnesio trukmės bilieto kainą net iki 45 eurų. Tai yra žymiai brangiau nei mėnesio bilietas kitose Europos valstybėse, kuriose į bilieto kainą neretai įeina ir galimybė naudotis metro, tramvajumi, priemiestiniais autobusais, naktiniais autobusais, kursuojančiais kas valandą“, – pažymėjo ji.
Gegužės 1-osios profesinės sąjungos pirmininkas Tomas Marcinkevičius-Baronas teigė, kad šiuo metu Vilniaus viešojo transporto kainos atitinka gaunamų paslaugų kokybę, todėl poreikio mokėti daugiau jis nemato.
„Vilniaus viešasis transportas yra vidutiniškas, bet šiuo metu jis yra bent jau prieinamas. Aš nemanau, kad mums yra daugiau už ką mokėti nei 60 centų, šiuo metu jis yra tiek ir vertas. Kaip Vilniaus mero ir „Judu“ pagrindiniai darbdaviai, turime pasakyti, kad ne, mums šis sandoris netinka“, – pabrėžė jis.
Profesinės sąjungos lyderis teigė, kad, jei kainų pakeitimams bus pritarta, protestuotojai rinksis dažniau ir svarstys apie alternatyvias protesto formas, pavyzdžiui, važiavimą „zuikiu“. Sprendimus jis žada liepą, kai ir turėtų įsigalėti planuojami pokyčiai.
„Liepą dar pažiūrėsime. Galbūt visi susitarsime ir važinėsime „zuikiais“ nieko nemokėdami taip protestuodami“, – nurodė jis.
Atkreipė dėmesį į tvarumo tikslus
Pasak judėjimo „Fridays for future“ atstovės, savivaldybės sprendimas branginti bilietus skatintų gyventojus iškeisti viešąjį transportą į automobilius. Tai, jos teigimu, gilintų ir taip augančios klimato, oro taršos ir transporto spūsčių problemas.
„Pateiksiu šiek tiek liūdinančios statistikos. Pirmiausia, 38 proc. Vilniaus išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų atkeliauja iš transporto sektoriaus. Antra, dėl visos oro taršos Lietuvos didžiuosiuose miestuose kasmet miršta apie 3 tūkst. gyventojų“, – teigė protestuotoja.
„Pagrindinė šitos problemos priežastis – didėjantis automobilizmo lygis, kuris Vilniuje tik auga. Kas antras vilnietis kasdien naudojasi automobiliu, o per pastarąjį dešimtmetį automobilių skaičius išaugo 30 proc. Taip pat mūsų miestas pirmauja Europoje pagal laiką, praleidžiamą kamščiuose“, – pridūrė ji.
Dalis bilietų gali brangti beveik dvigubai
Praėjusią savaitę sostinės savivaldybė patvirtino apie planus nuo liepos mėnesio kelti viešojo transporto bilietų kainas, trečiadienį pokyčiai teikiami Vilniaus tarybai.
Pagal bazinį siūlymą vienkartinio 30 minučių bilieto kaina būtų didinama nuo 0,65 iki 1,25 euro, o 60 minučių – nuo 0,9 iki 1,75 euro. Ilgalaikis 30 dienų bilietas brangtų nuo 29 iki 45 eurų, 30 dienų (tik darbo dienomis) – nuo 26 iki 40 eurų. 1 dienos bilieto kaina siektų 7,5 euro, 3 dienų – 13,5 eurų, 3 mėnesių – 125 eurus, 12 mėnesių – 480 eurų.
Anot savivaldybės įmonės „Judu“ vadovė Loretos Levulytės-Staškevičienės, pritarus pokyčiams, kasmet iš bilietų pardavimo miestas surinks papildomai 20 mln. eurų.
Taip ketinama įvesti naujas bilietų rūšis – šeimos, grupinius, didelių grupių ir bilietus dviems kelionėms.
Kartu planuojama išlaikyti esamas lengvatas, numatytas įstatyme, tačiau pokyčiai paliestų pensininkus, perkančius metinius bilietus.
„Bus taikomos tos pačios nuolaidos, (…) išskyrus tai, kad kol kas siūloma, kad tas bilietėlis, (kuris – ELTA) senjorams buvo šiek tiek mažesnis, 2,90 eurų, jis yra didinamas iki 10 eurų – iki šiuo metu pačios mažiausios bilietų kainos, kuri yra Vilniaus mieste“, – pabrėžė L. Levulytė-Staškevičienė.
Savivaldybės duomenimis, bilietų kainos nebuvo keistos nuo 2013 m., o infliacijos pokytis sudarė 51 proc.