Valstybės sienos apsaugos tarnyba (VSAT) savo parką papildė sraigtasparniu H145, kuris stebės ir lydės iš Rusijos į Lietuvą įvažiavusius traukinius, vykstančius pagal Kaliningrado tranzito schemą.
„Mūsų sraigtasparnių parką papildė dar vienas modernus sraigtasparnis H145, kuris padės mums užtikrinti Kaliningrado tranzito įgyvendinimą“, – pirmadienį žurnalistams kalbėjo VSAT vadas Rustamas Liubajevas.
Sraigtasparnio kaina siekia 11 milijonų eurų. Be šio minėto naujo sraigtasparnio, VSAT įsigijo dar du orlaivius H145 su specializuota įranga, kurie atliks sienos kontrolę, t. y. konkrečiai traukinių iš Rusijos nestebės. Antrasis sraigtasparnis jau Lietuvoje, trečiasis šalį turėtų pasiekti liepos mėnesį.
Nauji sraigtasparniai yra aprūpinti vaizdo stebėjimo sistemomis, krovinių pakabos įranga, paieškos ir gelbėjimo įranga, gaisrų gesinimo įranga ir medicinos pagalbos priemonėmis.
„(Antrasis ir trečiasis sraigtasparniai – ELTA) vykdys sienos kontrolę, sienos apsaugą, taip pat dalyvaus operacijose, jeigu įvyktų nelaimingos situacijos arba avarijos Astravo atominėje elektrinėje, vykdys žmonių paiešką, transportuojamų organų gabenimą. Iš tikrųjų, visą spektrą funkcijų, kurias atlieka VSAT“, – teigė R. Liubajevas.
„Iš esmės, jie (sraigtasparniai – ELTA) buvo pagaminti pagal mūsų tarnybos parengtus techninius dokumentus ir specifikacijas“, – pridūrė jis.
Pasak VSAT vado, kol kas rimtesnių iššūkių su Kaliningrado tranzitu nepasitaiko. Dažniausiai, su kuo susiduriama, kai į Lietuvos teritoriją iš Rusijos įvažiavusios transporto priemonės nespėja pravažiuoti per 24 valandas.
„Dažniausiai tokie būna pažeidimai. Kaliningrado tranzitas vyksta ne tik geležinkeliu, jis taip pat vyksta ir keliais“, – sakė R. Liubajevas, pridurdamas, kad per dieną Lietuvos teritoriją kerta 3-4 traukiniai iš Rusijos.
Šios oro transporto priemonės bus pasitelktos sienos apsaugai, tačiau kartu stebės ir oro erdvę, pavyzdžiui, jei įvyktų avarija Astravo atominėje elektrinėje.
„VSAT vykdo Astravo atominės elektrinės programą ir tie sraigtasparniai taip pat būtų naudojami oro erdvės (…) kontrolei, esant avarijai Astravo elektrinėje“, – pridūrė jis.
Specialiajai tranzito schemai Europos Komisija papildomai skyrė 25 mln. eurų. VSAT šių lėšų dėka įsigijo sraigtasparnį ir kitas transporto priemones bei specialią įrangą, skirtą sustiprinti su Specialiosios tranzito schemos įgyvendinimu susijusių saugumo rizikų valdymą.
Specialiosios tranzito schemos, skirtos užtikrinti asmenų sausumos tranzitą tarp Kaliningrado srities ir kitų Rusijos Federacijos dalių, traukinių palydai ir greitam reagavimui į galimus incidentus.
Be šių trijų naujų modernių sraigtasparnių, VSAT Aviacijos valdyba šiuo metu turi dar penkis orlaivius: du 2002–2003 m. įsigytus „Eurocopter EC 120B Colibri“, du „Eurocopter EC 135“ ir vieną „Eurocopter EC 145“ (įsigyti 2006 m.).