respublika.lt

Ekstremalus vairavimas irgi gali būti saugus

(0)
Publikuota: 2016 sausio 24 15:02:21, Edita SIAVRIS, zinios@vakarozinios.lt
×
nuotr. 1 nuotr.
Irena, vairuotoja. Irmanto Sidarevičiaus nuotr.

Niekas nesiginčys, kad žiema - ekstremalus metų laikas, o vairavimas tokiu sezonu - irgi ekstremalus. Patarimų, kaip žiemą vairuoti saugiai, vykome ieškoti į Broniaus Kazlausko automobilių vairavimo mokyklą, įsikūrusią Vilniuje.

 

Saugus važiavimas - saugus greitis

Vairavimo instruktorius Bronius Kazlauskas, anksčiau žinomas kaip automobilių ralio dalyvis, tvirtino, kad vairuotojai ekstremalų vairavimą neretai painioja su chuliganišku vairavimu. Pasak jo, ekstremalus vairavimas nėra greitai važiuoti, o paskui rankinį stabdį užtraukti ar pavojingai manevruoti kelyje. Ekstremalaus vairavimo pagrindas yra neleisti, kad automobilis pradėtų slysti, nes jei pradės slysti, suvaldyti bus sunku.

Žiemą itin aktualu saugiai išvažiuoti nuo kelkraščio. „Jei asfaltas švarus, vairuotojas pasižiūri per veidrodėlius, įjungia pavarą, truputis „gaziuko“, mašina kabinasi gerai ir išvažiuoji į važiuojamąją dalį. Jei kelkraštis purvinas, nevalomas, o vairuotojas nepatyręs, jis atleidžia sankabą, paspaudžią greičio pedalą, ratai prasisuka, mašina nejuda, tada vairuotojas dar daugiau paspaudžia, ratai dar labiau prasisuka ir mašina iššoka. Tokiu atveju mašina gali iššokti ir į priešpriešinį eismą, susidurti su kitu automobiliu, taigi nepamirškite, kad tokios sąlygos žiemą ekstremalios, ir praleiskite važiuojančias mašinas, mąstykite į priekį“, - kalbėjo B.Kazlauskas.

Instruktorius teigė, kad vairuotojai daro klaidų ir važiuodami link posūkio, žiemą ties posūkiais reikia vairuoti itin atsargiai. Jei automobilis priartėja didesniu greičiu link posūkio, išcentrinė jėga jį išstumia į priešpriešinį eismą. Taigi prieš posūkį reikia greitį sumažinti ir lėčiau važiuoti, nuo paties posūkio jau galima šiek tiek pagreitinti.

Anot B.Kazlausko, žiemą besimokantieji vairuoti įsitikina, kaip svarbu laikytis atstumo. Jei priekyje automobilis staigiai stabdo, nesilaikydamas atstumo gali susidurti net ir greitai sureaguodamas, automobilis stabdomas slysta. „Sustoti irgi reikia didesniu atstumu, jei iš paskos važiuojantysis ir „atsirems“ į tavo bagažinę, bent neatsitrenksi į priekyje važiuojantį“, - teigė jis.

Paklaustas, koks automobilis - varomas priekiniais ar galiniais ratais - saugesnis važiuoti žiemą, B.Kazlauskas teigė, kad čia įpročio reikalas. Kai varomi galiniai ratai, žinai, kad staigiau paspaudus akceleratorių posūkyje tave gali „užmesti“ į šoną, taigi nieko pavojingai nedarai.

Žiemą, esant slidžiai kelio dangai, važiuoti į įkalnę ir nuokalnę gali būti labai pavojinga, todėl vairavimo instruktorius priminė: kuo įkalnė statesnė, tuo žemesne pavara reikia į ją kilti, važiuojant į nuokalnę pavara taip pat neturi būti didelė. Važiuodami į nuokalnę, jei reikia, šiek tiek pristabdykite, tačiau jokiu būdu ne staigiai.

„Jei esant slidžiam keliui greitai važiuosite į nuokalnę, o paskui staigiai stabdysite, nes, pavyzdžiui, nesilaikėte saugaus atstumo nuo priekyje važiuojančios mašinos, mašiną pradės mėtyti, - aiškino instruktorius. - O kai atstumas didesnis ir važiuojama lėtai, jeigu mašina stabdoma ir slysta, jūs galite po truputį privažiuoti arčiau kelkraščio, kad ratai įvažiuotų į sniegą ir šiek tiek remdamiesi mašiną sustabdysite.“

Aukštasis - ne rodiklis


Per daugelį metų vairavimo mokymo patirties B.Kazlauskas sakė matantis dvi vairuotojų grupes - vieni važiuoja tik galvodami apie save, kiti suvokia, kad yra ne vieni eismo dalyviai, ne vieni vairuotojai. „Sakoma, kad moterys važiuoja saugiai, tačiau iš savo darbo praktikos nesutinku su tokiu teiginiu, moterys neretai nelabai žino, kur yra spidometras. Štai važiuoja moteris, ant mašinos klevo lapas, virš vairo tik šukuosena matosi, vaikas sėdi ne specialioje kėdutėje. Tokių dalykų tenka pamatyti. Na, aišku, nesaugiai vairuoja ir jaunuoliai, su BMW dažnai pasirodyti nori, patys matome, kuo tai baigiasi“, - kalbėjo instruktorius.

Susisiekimo ministerijos darbo grupė siūlo šiek tiek keisti B kategorijos vairuotojų rengimą ir juos suskirstyti į tris amžiaus grupes. 16-18 metų asmenys privalėtų baigti 40 val. teorinį ir 30 val. praktinį mokymus, o „Regitroje“ galėtų laikyti egzaminus tik sulaukę 18 metų.

Nuo 18 metų asmenims siūloma baigti trumpesnį kursą. O vairuotojams, turintiems aukštąjį išsilavinimą, siūloma leisti laikyti egzaminus „Regitroje“ be prievolės mokytis vairavimo mokykloje ar su vairavimo instruktoriumi. Klausėme ilgamečio vairavimo instruktoriaus B.Kazlausko nuomonės dėl tokių ministerijos siūlymų. Tačiau pastaruosius jis pavadino absurdu.

„Maža, kad tas žmogus išsimokslinęs, jei jis baigė aukštuosius mokslus, dar nereiškia, kad jis gebės vairuoti saugiai. Jei toks principas, tai jei žmogus turi kelis aukštuosius, jis turėtų mokėti skraidyti? Tokius žmones kaip tik būna sunkiau mokyti, kaip reikia vairuoti. Buvo toks atvejis: viena moteris atėjo mokytis turėdama kelis aukštuosius. Jai buvo sakoma, kad jūs negalite savarankiškai vairuoti, dar reikia mokytis. Ji atsakė: ką jūs man čia šnekate, aš turiu du aukštuosius išsilavinimus, aš geriau žinau. Tai 15 kartų laikė vairavimo egzaminą „Regitroje“, - pasakojo B.Kazlauskas.

Vairavimo instruktorius sakė, kad mokytis vairuoti pastaraisiais metais ateina daugiau moterų. B.Kazlauskas juokavo, kad vis galvoja, kur tie vyrai dingsta, jei grupėje 15 žmonių, tai 4 vaikinai ir 11 merginų. Vairavimo žinovas sakė, kad džiaugiasi, jog daugiau ateina mokytis vairuoti žiemą. Daugelis supranta, kad geriau išmokti vairuoti žiemą, nes nebus baisu vairuoti ekstremaliomis sąlygomis.


Irena, vairuotoja:

Vairuoju jau 16 metų, nors pastaruoju metu gyvenu Ispanijoje, nuo žiemos kelių neatpratau. Esu išmokusi vairuoti žiemą ir džiaugiuosi, nes įgūdžiai visai kiti, kai išmoksti automobilį valdyti ekstremaliomis oro sąlygomis. Prieš sėsdama į automobilį visada pasižiūriu orų prognozes, informaciją apie kelių būklę. Vairuojant svarbu įvertinti situaciją. Manau, kad viešojoje erdvėje trūksta informacijos, priminimo vairuotojams apie saugų vairavimą, jei nors vienas žmogus paskaitęs susimąstys, tai jau gerai. Lietuvos vairuotojų kultūra kelyje auga. Žmonės vairuoja gerai, aišku, moterų vairavimą pažinsi iš tolo, jos vairuoja blogiau nei vyrai. Vis dėlto moterys atsargesnės. Man vairavime svarbiausia saugumas.

Parengta pagal dienraštį „Vakaro žinios“

Patiko straipsnis? Leisk mums apie tai sužinoti. Nepamiršk pasidalinti Facebook!
L
0
F

Sekite mus „Google“ naujienose.

Esame Facebook: būk su mumis Facebook

Esame Youtube: būk su mumis Youtube

Esame Telegram: būk su mumis Telegram