respublika.lt

I.Vėgėlė nemelavo: gyvenimo įgūdžių pamokos vaikus gali mokyti pasigaminti kontraceptinių priemonių

(509)
Publikuota: 2023 rugsėjo 08 10:15:00, Justina GAFUROVA
×
nuotr. 2 nuotr.
Irmanto Sidarevičiaus nuotr.

Nuo rugsėjo Lietuvos mokyklose pradedama dėstyti nauja - Gyvenimo įgūdžių ugdymo programa. Jau kuris laikas dalis tėvų dėl jos nerimauja, o vos prasidėjus mokslo metams, diskusijos dar labiau įsisiūbavo. Jau renkami parašai dėl programos atšaukimo. Neseniai programą televizijos eteryje kritikavęs advokatas Ignas Vėgėlė sulaukė puolimo, kad manipuliuoja informacija. Tačiau, panašu, kad net ministerija tiksliai nežino, kokia informacija gali pasiekti mokinius.

 

„Nebeliko rengimo šeimai. Programa yra neutrali lyčiai. Nebuvo jokios tėvų įtraukties. Tėvai, rengiant šią programą, nedalyvavo. Ką tai rodo? Eilinį kartą politikai rodo, kad „mes esame mes, atėjome keturiems metams, o jūs pakentėkite".

Tėvai geriausiai žino, ko reikia jų vaikams, ypač kalbant apie gyvenimo įgūdžių programą. Nežinau, ar 12-13 metų vaikui, septintoje klasėje reikia aiškinti, kokias kontraceptines priemones galima pasirinkti savarankiškai, o kokias - tik su gydytojo priežiūra arba kaip tą kontraceptinę priemonę pasigaminti oraliniam seksui.

Toks yra pavyzdys pateiktas. Kai padarai klaidingą projektą ir pristatai nepasitaręs su tėvais, štai rezultatas", - televizijos eteryje sakė advokatas, galimai būsimas kandidatas į šalies prezidentus I.Vėgėlė.

Tai sukėlė nuostabą ne tik laidos vedėjui, bet ir paskatino dar karštesnes diskusijas dėl programos viešojoje erdvėje. Žiniasklaidai komentavusi Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos ministro patarėja Agnė Liucilė Andriuškevičienė sakė, kad šie advokato pasisakymai „yra ne kas kita, o tyčinė ar netyčinė manipuliacija ar asmeninė interpretacija."

Nežino, ką rekomenduoja?

Tačiau yla netruko išlįsti iš maišo. Rengimo šeimai asociacijos vadovas, teisininkas Ramūnas Aušrotas sureagavo į ministerijos komentarą ir viešai paklausė, nejau ministerija pati nežino, kokias rekomendacijas pedagogams rengia, ir kokiomis metodinėmis medžiagomis siūlo naudotis?

Mat emokykla.lt paskelbtose ministerijos rengtose Gyvenimo įgūdžių ugdymo bendrosios programos įgyvendinimo rekomendacijose 5-10 klasėms prie įvairių temų mokytojams pateikiama daug pagalbinės medžiagos. Pavyzdžiui, „Lytiškumo ugdymo praktinis gidas". Jo autorė Nika Norvila, o prie leidimo prisidėjo organizacijos „Jaunimo reikalų agentūra", „Įvairovės ir edukacijos namai" bei programa „Kurk Lietuvai."

Būtent šiame gide ir yra kalbama apie barjerinę plėvelę oraliniam seksui. Jame pridėtos nuorodos, kaip naudoti plėvelę ir pasigaminti ją. O taip pat yra pateikiama nuosekli instrukcija bei iliustracijos, padėsiančios gamybai.

Šis leidinys ŠMSM rekomendacijose minimas net kelis kartus prie skirtingų lytinio ugdymo temų dirbant su 5-12 klasių mokiniais ir planuojant gyvenimo įgūdžių ugdymo pamokas." Tai, kad minėtas gidas ši tiesų yra tarp rekomenduojamos medžiagos pedagogams, „Vakaro žinioms" patvirtino ir ministerija.

Nebelieka dviejų lyčių

Kaip rašoma pačiame „Lytiškumo ugdymo praktiniame gide", aptariant lytiškumo temas su mokiniais, svarbiausia destigmatizuoti šias temas ir padėti jaunimui suprasti, jog jie turi ir gali pažinti savo kūną, paskatinti juos bendrauti su savo partneriais bei kreiptis pagalbos į specialistus, susidūrus su seksualinės ir (ar) reprodukcinės sveikatos problemomis. O pats gidas parašytas lyčiai neutralia kalba.

„Kartais jums gali atrodyti, jog naudojami neteisingos giminės daiktavardžiai, o lytys nurodomos kitaip nei įprasta matyti, tačiau lyties atžvilgiu neutrali kalba buvo pasirinkta sąmoningai. Tai jums gali pasirodyti keista, nes lietuvių kalboje beveik visi daiktavardžiai yra vyriškosios arba moteriškosios giminės ir įprasta kalbėti bei rašyt tik šitaip. Tačiau kitomis kalbomis (pvz., anglų) kalbančiose šalyse plačiai taikoma strategija lytiškumuo ugdymą dėstyti lyčiai neutralia kalba, kad būtų įtraukiami įvairios lytinės tapatybės žmonės bei išvengiama dvinario skirstymo.

Dėl šių priežasčių gide pateikiama informacija gali skambėti kitaip nei jums įprasta, tačiau to išsigąsti nereikia - tiesiog leiskite sau išlįsti iš „dėžučių" ir patirtį pasaulį kitaip, nei esame įpratę", - rašoma gido įvade.

Dėstys ne tik apie lytiškumą

Kylant vis naujoms baimėms dėl naujos programos, ŠMSM ramina tėvus, kad lytiškumo temos - tik viena programos dalis. Pasak ministerijos Ugdymo programų skyriaus vedėjos Irenos Raudienės, gyvenimo įgūdžių programa apima socialinio ir emocinio ugdymo, psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo prevencijos, patyčių ir smurto prevencijos, savižudybių prevencijos, lytiškumo ugdymo, sveikatos ugdymo, pirmosios pagalbos ir žmogaus saugos temas.

Pavyzdžiui, pasak I.Raudienės, pirmokai mokysis atpažinti, koks elgesys vadinamas patyčiomis, kaip reikia į jas reaguoti, diskutuos, kokias taisykles gali kurti patys ir kam jos reikalingo."

Be to, mokiniai mokysis emocijų valdymo strategijų, išmoks atpažinti nerimą, nusiraminti ir pritaikyti įtampą mažinančius pratimus. Programoje taip pat skiriamas dėmesys savo įgūdžių, talentų, savybių atpažinimui. Mokiniai taip pat ugdysis atsparumą psichoaktyviųjų medžiagų vartojimui bei nusikalstamai veikai. Vyresniems mokiniams yra numatytos temos, aktualios karjeros planavimui.

Komentuoja Ramūnas Aušrotas, Birutė Obelenienė, Martynas Asakavičius:

Rengimo šeimai asociacijos ekspertai Gyvenimo įgūdžių ugdymo programos rengimo metu ne kartą ir ne du įvairiais pjūviais yra įvertinę programos projekto turinį. Programa grindžiama ne lytiškumo ugdymo, o lytinio švietimo koncepcija, programoje akcentuojamas ne rizikos (pvz. atsitiktinių lytinių santykių) vengimas, bet rizikingo elgesio pasekmių mažinimas (kontracepcija).

Konstatuota, jog programa yra neutrali lyčiai ir šeimai (programoje nebelieka lytiškumo sąvokos, paremtos binarine lyčių samprata), ir kaip to pasekmė - socialinio emocinio ugdymo kontekste nėra kalbama apie lyčių skirtingumą ir lyčių papildomumą bei su tuo susijusius aspektus, apie vyriškumą ir moteriškumą, tėvystę ir motinystę.

Verta pasigilinti į programos įgyvendinimo rekomendacijas. Pirmoji pasiekimų sritis „Savęs pažinimas ir asmeniniai tobulėjimo tikslai", deja, sukasi daugiausia apie žmogaus emocijas, didesnė dalis skirta neigiamų emocijų atpažinimui ir valdymui.

Antrojoje srityje - „Santykiai ir bendradarbiavimas"- santykinai daugiau susitelkta į neigiamo santykio atpažinimą, jo poveikį emocijoms bei šio santykio vengimą, nei į gebėjimų ugdyti konstruktyvų santykio kūrimą. Pvz., žodžiai, įvardijantys neigiamą santykį rekomendacijose sutinkami dešimtimis ir šimtus kartų: „smurtas" -139 kartus, „patyčios" (74 kartus), tačiau „meilė" tik 2 kartus ir ne antroje santykių ir bendradarbiavimo srityje (kaip to reikalauja logika), bet ketvirtojoje („Saugus ir sveikas asmuo ir bendruomenė").

Vienas iš žodžių „meilė" sutinkamas 7-tai klasei rekomenduojamų pamokų pavyzdžiuose. Čia meilė aptariama lytinių santykių ir kontracepcijos kontekste: „Diskutuoja apie meilę ir lytinį potraukį, sveikatą tausojančius santykius. Susipažįsta su kontracepcijos sąvoka, Lietuvos Respublikoje prieinamomis kontraceptinėmis priemonėmis, jų tikslingumu. Aiškinasi, kokias kontraceptines priemones galima pasirinkti savarankiškai, o kokias - tik su gydytojo priežiūra". Tai leidžia daryti išvadą, jog meilę mokiniams siūloma pristatyti tik kaip psichofizinį malonumą, nieko bendro neturintį nei su jų dvasiniu tobulėjimu, nei su sveiku asmeniu ir bendruomenės (šeimos) kūrimu.

Ketvirtojoje dalyje („Saugus ir sveikas asmuo ir bendruomenė"), santykinai daugiau dėmesio skiriama negatyvių patirčių vengimui (eismo įvykiai, oro, vandens tarša, prekyba žmonėmis, psichoaktyvių medžiagų naudojimas ir t.t. bei ... lytinis potraukis ir lytiškumas). Skaitant programą, tai labiausiai stebina, jog lytiškumo temos priskirtos ne prie savęs pažinimo, kaip to reikalauja elementari logika, bet šioje kompanijoje.

Atidžiau panagrinėjus, kokie literatūros šaltiniai siūlomi nagrinėjant lytiškumo temas, aptinkamos daugiausiai VšĮ „Įvairovės ir edukacijos namų" parengtos rekomendacijos, tokios kaip „Paauglystė ir lytiniai santykiai: vedlys atviriems pokalbiams, 8-12 klasėms" , „Lytiškumo ugdymas-saugios ir sveikos asmenybės ugdymas", „Gidas suaugusiems, kaip atsakyti į (ne)patogius paauglių klausimus (tarp „nepatogių klausimų" patenka tokie klausimai „kaip išmokti bučiuotis", „koks varpos dydis" ir pan.), „Kaip kalbėti(s) ir diskutuoti lyčių temomis su mokiniais". Deja, nei viena šių rekomendacijų neturi elementų, kurie leistų jas priskirti prie „mokslu grįstų" šaltinių. Tačiau labiausiai apverktinas šaltinis iš siūlomų lytiškumo ugdymo tema yra Jaunimo reikalų agentūros tinklapyje patalpintas Nikos Norvilos „Lytiškumo ugdymo praktinis gidas", kuris be skambaus pavadinimo nei su lytiškumu, nei su ugdymu praktiškai nesusijęs, nes išimtinai apsiriboja lytinių santykių pasekmių mažinimo nurodymais.

Konstatuotina, jog programos sandara yra nelogiška ir nenuosekli, joje vartojamos sąvokos neatitinka jų turinio. Programa palieka įspūdį, jog žmogus iš esmės emocinė būtybė, o gyvenimas yra negatyvių įvykių virtine, kurių reikia išmokti išvengti.

Informacija

ŠMSM mokytojus ir tėvus kviečia į viešąją konsultaciją, kurioje specialistai, Gyvenimo įgūdžių programos sudarytojai atsakys į rūpimus klausimus. Viešoji konsultacija bus transliuojama ŠMSM „YouTube" kanalu rugsėjo 13 d. nuo 15 val. Klausimus iš anksto galima užduoti el. paštu turiu.klausima@smsm.lt.

Patiko straipsnis? Leisk mums apie tai sužinoti. Nepamiršk pasidalinti Facebook!
L
364
F
Parašykite savo komentarą:
 
Komentuoti
Skaityti komentarus (509)
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.

Dienos klausimas

Ar bijote klimato kaitos keliamų kataklizmų?

balsuoti rezultatai

Apklausa

Kaip praleidžiate savo atostogas?

balsuoti rezultatai

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi

Daugiausiai komentuoti

Orų prognozė

Šiandien Rytoj Poryt

+12 +21 C

+18 +22 C

+13 +19 C

+23 +27 C

+13 +20 C

+16 +19 C

0-4 m/s

0-8 m/s

0-12 m/s