Valstybės sienos apsaugos tarnybos (VSAT) atstovas spaudai Giedrius Mišutis tvirtina, kad nuo birželio 1 d. Lenkijoje įsigaliojusio draudimo Rusijos ir Baltarusijos vilkikams, didelio vilkikų eilių šuolio Lietuvos–Baltarusijos pasienyje nesimato, tačiau Varšuvos sprendimo įtaka juntama. Tuo tarpu asociacijos „Linava“ generalinis sekretorius Zenonas Buivydas tikina, kad vairuotojams galimybės kirsti sieną reikia laukti 3–4 paras.
„Tos eilės nedingsta, jos pulsuojančios. Situacija sudėtinga yra gana visą laiką. Pati pradžia buvo ryškesnė dar 2021 m. pabaigoje (...). Dabar lenkai jau visai paskutinį punktą (uždarė – ELTA), buvo pranešę nuo birželio 1 d., kad Lenkijos siena, tarptautiniai kontrolės punktai ten uždaryti yra. Natūraliai, vežėjai turi pravažiuoti ir jie renkasi Lietuvą“, – Eltai teigė G. Mišutis.
„Po šios birželio 1 d. nėra kažkoks labai didelis šuolis, bet tie dalykai jaučiasi. Patys punktai nepritaikyti tokiems dideliems srautams. Čia Kazachstano, Moldovos, Serbijos, Uzbekistano, Turkijos, Bulgarijos numeriai, labai daug šalių važiuoja. Srautas yra didelis, punktai statyti anksčiau kai tokių srautų nebuvo“, – sakė jis.
Gali tekti laukti 61 valandą
G. Mišutis tvirtino, kad šio ryto duomenimis Medininkų pasienio punkte vilkikų vairuotojams buvo prognozuojamas 61 val. laukimas, 47 val. – Raigardo pasienio kontrolės punkte. Tuo tarpu Šalčininkuose – 43 val., o Lavoriškėse, kurios nėra palaukimo aikštelės vairuotojams, situacija geriausia – 13 val.
„Raigardo kontrolės punkte 160 vilkikų stovi palaukimo aikštelėje, dar daugiau kaip 300 laukia ne aikštelėje ir eilė sudarė maždaug 7,7 kilometro. Medininkuose 350 vilkikų užpildę aikštelę, 260 laukia įvažiuoti ir jie stovėjo 6,5 kilometro eilėje“, – tikino VSAT atstovas.
„Prie Šalčininkų eilė buvo 3,5 kilometro, ten beveik 300 vilkikų laukia aikštelėje ir netoli 150 laukia ne aikštelėje. Lavoriškėse nėra aikštelės, tai ten 130 vilkikų, maždaug 3,2 kilometro buvo laukimo eilė. Trijuose punktuose, Medininkų, Šalčininkų ir Raigardo, prie jų yra vadinamosios palaukimo aikštelės. Ten vairuotojai turi buitines sąlygas, nestovi kažkur pakelėje, aptarnavimas ir visa kita. Tos aikštelės yra pilnai užpildytos ir tada driekiasi eilė prie punktų įvažiuoti į tas aikšteles“, – tikino jis.
Eiles lemia ir tarptautinės sankcijos
VSAT atstovas akcentavo, kad dideles eiles lemia ne tik Lenkijos sprendimai, bet ir ilgesni muitinės patikrinimai dėl tarptautinių sankcijų bei Baltarusijos muitininkų neprognozuojamas darbas.
„Taip pat muitinės patikrinimai dabar daugokai užtrunka dėl tarptautinių dalykų, sankcijų ir t. t. Čia irgi yra viena iš priežasčių, kad tokios spūstys susidaro. Šiokia tokia viltis yra Medininkai, kur vyksta didelis remontas (...), tai neišspręs viso srauto, kuris dabar yra, bet kažkiek sugertų“, – aiškino G. Mišutis.
„Nuo baltarusių darbo irgi daug kas priklauso, Medininkuose būna tarpų, kai 20–30 vilkikų stovi Lietuvos pusėje, patikrinti pasieniečių, muitininkų, bet Baltarusijos pusė dėl kažkokių priežasčių neįleidžia jų“, – pažymėjo jis.
Laukia 3–4 paras
„Linavos“ generalinis sekretorius Z. Buivydas tvirtina, kad nuo birželio 1 d. smarkiai juntama, jog vilkikams kirsti Lietuvos–Baltarusijos sieną užtrunka daugiau laiko. Pasak jo, dabar vairuotojai laukia prie pasienio iki keturių parų.
„Iki keturių parų, apie tris–keturias paras (laukia vairuotojai – ELTA). Nemaža dalis buvo vadinamų tų persikabinimų, kuriuos vežė čia patys lenkų vežėjai, bet puspriekabės buvo baltarusių ir rusų. (...) Kada birželio 1 dieną Lenkijos pasieniečiai pasakė, kad nebepraleis ne tik motorinio transporto priemonių, bet ir puspriekabių ir priekabų, iš karto informavome ir netgi išleidome naujienlaiškį, jog mūsų manymu, tikrai padaugės nemaža dalimi krovinių, kurie eis per Lietuvos ir Latvijos pasienį į Baltarusiją. Tas ir įvyko“, – Eltai aiškino Z. Buivydas
„Tai dabar yra taip vidutiniškai, 470–550 sunkvežimių laukiančių iš Lietuvos pusės. Manau, kad didžioji dalis yra tikrai ne Lietuvos vežėjai, bet kitų šalių. Ką pastebėjome žiūrėdami į vaizdo kameras, kurios rodo eiles, tai labai daug lengvų mašinų stovi ir manau, kad kažkas susiję globaliau, negu mūsų vasara, galbūt važiuoja (lengvųjų vairuotojai – ELTA) giminaičių aplankyti“, – sakė jis.
Nuo birželio 1 d. įsigaliojo Lenkijos sprendimas, pagal kurį ne tik vilkikai, bet ir visos priekabos bei puspriekabės, registruotos Rusijoje ar Baltarusijoje, nebegali patekti į šios šalies teritoriją.