Taip kai kurie gyventojai vadina naujausius planus, kurie įvestų prievolę verslui pereiti prie elektroninių kasos aparatų. Pirmieji projekto įgyvendinimo etapai turėtų prasidėti jau kitų metų pradžioje, tačiau verslas piktinasi, kad iki šiol neaišku, kaip realybėje atrodys nauji planai. Projektą įgyvendinanti Valstybinė mokesčių inspekcija, sulaukusi kritikos, atsitraukia ir keičia planus. Tačiau dalis verslininkų nė neabejoja, kad naujausios technologijos atvers galimybes ateityje pirkėjus rūšiuoti pagal QR kodus ir galbūt net kontroliuoti jų apsipirkimus.
Virtualūs kvitai
Tokias naujas galimybes versle galėtų užtikrinti projektas, kurio metu kuriamas išmaniųjų elektroninių kasos aparatų posistemis i.EKA. Projektą įgyvendina Valstybinė mokesčių inspekcija ir apie jį su verslu kalbama jau ne pirmus metus. Tačiau, likus daugiau nei pusmečiui, vis dar yra daugiau klausimų nei atsakymų.
Štai neseniai Lietuvos buhalterių ir auditorių asociacija socialiniame tinkle pasidalijo kiek anksčiau iš VMI gauta informacija apie tai, kaip projektas atrodys realybėje.
Jam įgyvendinti vasario pradžioje jau priimtas Vyriausybės nutarimas. Pagal projektą, nuo 2023-01-01 visi verslai, kurių pajamos viršija 300 tūkst. eurų, turės atnaujinti savo kasos aparatus ir užtikrinti, kad jie kriptuoja (skaitmenindami šifruoja - red.past.) duomenis.
Pasirinkimai yra du: arba naudoti virtualų VMI kasos aparatą su i.EKA posistemiu, arba įsigyti mechaninį kasos aparatą, kuris pats kriptuotų ir perduotų duomenis VMI.
Dar vėliau, nuo 2025-05-01 tokia prievolė turėtų būti taikoma visiems verslo atstovams, nepriklausomai nuo jų pajamų dydžio.
Nenorintys naudotis virtualiu kasos aparatu turės įsigyti „android" operacinę sistemą palaikančius aparatus, kurie galėtų atlikti i.EKA funkcijas - tai reiškia, koduotų ir siųstų pirkėjų pirkimo duomenis VMI.
Tai suteiks galimybę pirkėjams išduoti elektroninius kvitus, kuriuos kiekvienas pirkėjas galėtų matyti prisijungęs prie i.EKA sistemos. Kaip tas veiktų, kad būtų apsaugoti gyventojų asmens ir privatūs duomenis, kol kas neaišku.
„Vakaro žinių" kalbinta Lietuvos buhalterių ir auditorių asociacijos prezidentė Daiva Čibirienė pasakoja, kad apie šias permainas kalbama jau ne pirmus metus.
Visą šį laiką buvo kalbama, kad naudojant virtualų kasos aparatą, gyventojai vietoj popierinio kasos aparato kvito gaus virtualų kvitą, kuris turės atkeliauti į to gyventojo el.pašto dėžutę.
„Anksčiau VMI tikino, kad jie sukurs visiems mokesčių mokėtojams el.pašto dėžutes. Labai įdomu, kaip tuo galėtų pasinaudoti užsieniečiai? Dabar, kai ši informacija pasklido ir viešojoje erdvėje, mes tikinami, kad to nebus, bet oficialios informacijos apie tai neturime", - sako D.Čibirienė.
Ji priduria, kad naujieji aparatai būtų patikimesnis variantas, jeigu atsirastų poreikis pardavėjui nuskenuoti pirkėjo QR kodą ar brūkšninį kodą. Apie tokias galimybes VMI taip pat buvo paskelbusi verslui.
Baiminasi sekimo ir kontrolės
VMI tikina, kad tokie pokyčiai reikalingi tam, jog sumažėtų šešėlis ir VMI tiesiogiai gautų duomenis apie verslo vykdomus pardavimus. Tačiau tokie planai sukėlė pasipiktinimą socialinėje erdvėje. Kai kurie tą pavadino skaitmeniniu konclageriu, kai kurie baiminosi, kad ateityje neturint QR kodo gyventojai gal net negalės apsipirkti.
D.Čibirienė sako, kad kol kas iš viso neaišku, kaip iš tiesų projektas bus įgyvendintas realybėje. O jo pradžia jau kitais metais. „Verslas vis dar nežino, kur įsigyti tokius naujus aparatus, nes jų dar nėra.
Be to, kas kompensuos patirtas išlaidas dėl seno aparato atsisakymo ir naujo įsigijimo? Galų gale, kas užtikrins, kad mažos krautuvėlės tinkamai užkoduotų pirkėjo duomenis ir jie VMI būtų nusiunčiami nuasmeninti?" - svarsto D.Čibirienė. Ji tikina, kad esant tokiai situacijai projektą, kuris kelia tiek klausimų, reikėtų atkelti bent metams.
VMI keičia poziciją
„Vakaro žinioms" susisiekus su VMI, atsakymus į aktualius klausimus pateikė i.EKA projekto vadovas Žilvinas Germanavičius. Jis patikino, kad naujoji sistema sukurta šešėliui mažinti, o ne gyventojams sekti.
„VMI el.pašto mokesčių mokėtojams nekuria ir nekurs. Į i.EKA posistemį savaiminiu būdu bus teikiami tik kasos kvitų duomenys (kvito suma, PVM tarifai ir suma), jokie pirkėjų duomenys nebus renkami ir tvarkomi. Gyventojai ir toliau turės galimybę visais atvejais gauti popierinį kvitą.
Pagal šiuo metu galiojančią tvarką pardavėjas privalo pirkėjui pateikti kvitą jį atspausdindamas popieriniame formate, arba jei pirkėjas pageidauja, o pardavėjas turi technines galimybes - perduoti kvitą elektroniniu būdu. Ši pardavėjo pareiga pirkėjui pateikti kvitą išliks nepakitusi. Paprastai tariant, pardavėjas jau dabar, jei turi technines galimybes, pirkėjui pageidaujant, gali pateikti kvitą elektroniniu būdu", - sakė VMI atstovas.
Paklaustas, ar naujieji aparatai galės atpažinti pirkėjus pagal QR kodą, kaip VMI skelbė anksčiau, dabar VMI atstovas patikino, kad rengiamuose kasos aparatų techniniuose reikalavimuose, kurie siejami su i.EKA poreikiais, reikalavimo atpažinti pirkėją - nėra: „Nauja tik tai, kad kvituose bus ne tik šiandien jau įprasta informacija apie pirktas prekes ar paslaugas, bet ir unikalus kvito kodas, pagal kurį bus galima patikrinti, ar prekybininkas tinkamai apskaitė pajamas."
VMI tikina, kad nauja kasos aparatų sistema verslui sukurs naujas paslaugas. Pirmoji paslauga leis asmenims nuotoliniu būdu užregistruoti kasos aparatus ar kitas atsiskaitymo priemones, o antroji paslauga, kurią vadiname „virtualia fiskalizacija", sudarys technines sąlygas, tiesiogiai savaiminiu būdu iš kasos aparatų ar kitų atsiskaitymo priemonių perduoti fiskalinius duomenis.
Ši paslauga leis atsisakyti iki šiol galiojančios tvarkos, kai kiekvienas prekybininkas dienos pabaigoje turi spausdinti dienos ataskaitas, jas klijuoti popieriniame kasos operacijų žurnale ir ranka užpildyti papildomą informaciją", - nurodė VMI atstovas.
Tiek elektroniniai aparatai, tiek išmaniajame įrenginyje veikianti kasos aparato programa turės duomenis realiu laiku perduoti ir patvirtinti i.EKA sistemai, ir tik gavus informaciją apie patvirtinimą, bus galima pabaigti formuoti kvitą ir jį pateikti pirkėjui.
Beje, projektas iš tiesų yra įgyvendinamas iš ES paramos lėšų. Tam skirta 3,37 mln. eurų. „Praėjusių metų lapkritį pasirašyta paslaugų pirkimo sutartis, pagal kurią i.EKA, laimėjusios viešojo pirkimo konkursą, kuria įmonės „ATEA" ir „Allianta", - „Vakaro žinioms" patvirtino i.EKA projekto vadovas Ž.Germanavičius, nurodęs, kad jokios kompensacijos verslui už aparatų keitimą nenumatytos.
Interviu kalbamės su Jurbarko rajono verslininkų organizacijos tarybos pirmininku Gintariu STOŠKUMI:
- Kaip vertinate elektroninių kasos aparatų iniciatyvą?
- Apie tuos elektroninius kasos aparatus kalbama nuo 2018 m. Dabar, kai projekto įgyvendinimas priartėjo, vis dar nieko apie šį projektą nežinome. Nei kaip tai veiks, nei kur tokius aparatus įsigyti, nei kaip jie bus aptarnaujami.
Dar blogiau, kai tokios iniciatyvos įgyvendinamos sunkmečiu. Daugybė smulkių verslų užsidarinėja. Aš ir pats naikinu du etatus, nes nėra kaip išsisukti. Vien už elektrą jau mokame penkis ir daugiau kartų brangiau nei pernai. Tokioje situacijoje yra visas verslas. Smulkusis verslas spaudžiamas iš visų pusių. Jaučiamės valstybei nereikalingi.
Dabar planuojami pakeitimai tik vėl apkraus verslą ir tai neduos jokios apčiuopiamos naudos. Nemanau, kad tai sumažintų šešėlį. Greičiausiai reikia įsisavinti ES skiriamą paramą. O kažkam besidalinant dar ir nubyra gal koks procentas.
- Kiekviena darbuotoja sugebės perteikti informaciją apsaugant pirkėjo asmens duomenis?
- Didelė tikimybė, kad duomenys nebus apsaugoti ir bus daug klaidų. Esu tikras, kad tikrai ne visos pardavėjos gebės naudotis kasos aparatu, kuris, pavyzdžiui, bus išmaniajame telefone. O už bet kokią padarytą klaidą baudžiamas ir darbuotojas, ir įmonė.
Mes su kolegomis labai daug laiko skyrėme analizuodami tas rengiamas kasos aparatų naudojimo taisykles. Ten vien prieštaravimai. Vienoje vietoje sakoma, kad įvedus išmanius kasos aparatus, kvitų išduoti nebereikės, o kitoje dalyje jau rašoma, kad kiekvienam pirkėjui turės būti išduodamas kvitas. Jeigu pirkėjui neišduosiu kvito, kaip jis žinos, ką pirko? Bet konkrečių atsakymų nesulaukiame iki šiol ir niekas nežino, kam to reikia ir kaip visa tai veiks.
- Kokiais tikslais buvo numatytas poreikis atpažinti klientą pagal QR kodą?
- Manau, tais pačiais, kam buvo reikalingas ir Galimybių pasas. Tai ne tik žmonių segregacija, bet ir puiki sekimo sistema. Galimybių pasas turėjo mūsų asmens duomenis ir visos įmonės, kurios buvo priverstos tikrinti šiuos pasus, gavo tuos duomenis. Kaip jie naudojami ir kur patenka, liko neaišku. Manau, kad to link einama ir su išmaniaisiais kasos aparatais. Panašu į visuotinę sekimo sistemą. Lyg valstybinių institucijų sistemos mažai dar turi informacijos apie kiekvieną pilietį ir įmonę.
- Gal ateityje nepasiskiepiję, mokesčių nesumokėję ar kitokie piliečiai nebus įleidžiami į parduotuvę, kitaip ribojamos jų galimybės?
- Nenustebčiau, jeigu sulauktume ir to, nes atsiranda ne tik atpažinimo, bet ir kontroliavimo galimybės. Gal paskirstysime, kas kokias prekes gali pirkti, į kokias parduotuves eiti? Jeigu nesumokėjai kokios baudos, tavo QR kodas neveikia ir negali įsigyti tau būtinų produktų. Neturėtų taip būti valstybėje. Arba mūsų valdžioje sėdi absoliutūs nemokšos, arba absoliutūs kenkėjai.