Reguliuotojui įpareigojus tris nepriklausomus tiekėjus grąžinti vartotojams 8,3 mln. eurų mokesčių, kurie nuskaičiuoti už netesybas ar tiekėjo keitimą, „Ignitis“ ir „Elektrum Lietuva“ tikina sprendimą jau vykdančios – dalį sumos buitiniams vartotojams ir smulkioms įmonėms jau grąžino, šį procesą tęs ir toliau. Tačiau „Enefit“ sako, kad iš bendrovių netesybų gavusi nebuvo, todėl neatmeta galimybės teismui skųsti reguliuotojo įpareigojimą.
Pirmadienį Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (VERT) pirmininkas Renatas Pocius nurodė, kad buitiniams vartotojams iš viso turi būti grąžinta 2,3 mln. eurų, nebuitiniams (mažoms arba labai mažoms įmonėms) – 6 mln. eurų. Iš šios sumos „Ignitis“ buitiniams vartotojams turės grąžinti beveik 700 tūkst. eurų, „Enefit“ – beveik 1,6 mln. eurų, o „Elektrum Lietuva“ – 36,2 tūkst. eurų.
„Ignitis“ jokių mokesčių įmonėms netaikė, todėl grąžinti nieko neturės, „Enefit“ smulkiausioms bendrovėms turės grąžinti 3,6 mln. eurų, o „Elektrum“ – 2,4 mln. eurų.
„Elektrum Lietuva“ teigimu, įmonė reguliuotojo vykdys, tačiau pabrėžia, kad dalį įsipareigojimų jau yra įvykdžiusi.
„VERT sprendimą vykdysime, tačiau pabrėžiame, kad didžiąja dalimi atvejų, tiek kalbant apie gyventojus, tiek ir apie smulkias įmones, mes esame tik pateikę klientams sąskaitas, o pinigų už nutrauktas sutartis ir netesybas nesame gavę. Tad VERT įpareigojimas grąžinti daugiau nei 2 mln. eurų nėra tikslus“, – komentare Eltai teigė bendrovė.
Iki šios dienos įmonė nurodo gavusi apie 70 tūkst. eurų iš verslo bei gyventojų ir juos grąžins, kaip įpareigojo VERT.
Anot „Elektrum Lietuva“, sprendimas įmonės finansiniams rezultatams jokios įtakos neturės.
Tuo metu „Ignitis“ taip pat pabrėžia, kad VERT sprendimą vykdo jau seniai: bendrovė esamiems ir buvusiems klientams jau grąžino sumokėtas sumas už beveik 500 tūkst. eurų, grąžintinos sumos siekia nuo 1 ct, o vidurkis sudaro 16,5 eurų.
„Ignitis“ elgiasi taip, kaip numato teisės aktai. VERT siunčia signalą, kad susijusius teisės aktus reikia traktuoti šiek tiek kitaip, nei iki šiol, todėl sprendimus bei teisės aktus gerbiame ir vykdome“, – Eltai nurodė tiekėjas.
„Esamiems klientams nuolaidos grąžintos lapkritį, kartu su spalio mėn. sąskaitomis. Buvusių klientų informavimas apie galimybę susigrąžinti sumokėtas sumas el. laiškais arba SMS žinutėmis prasidėjo dar spalį“, – tikina „Ignitis“.
Bendrovė taip pat teigia dar apie 200 tūkst. eurų nesugrąžinusi dėl buvusių klientų duomenų trūkumo, todėl ragina gyventojus bei įmones pateikti informaciją.
„Ignitis“ reguliuotojo sprendimo teismui skųsti neketina. Tai, kad tiek „Ignitis“, tiek „Elektrum Lietuva“ dalį neteisėtai nuskaičiuotų mokesčių klientams jau grąžino, patvirtino ir VERT pirmininkas.
„Enefit“: esame priversti nesutikti su VERT sprendimu
Tuo metu „Enefit“ skelbia nesutinkanti su VERT sprendimu dėl netesybų mokesčio grąžinimo mažoms ir labai mažoms įmonėms.
„Jis kelia grėsmę tiek mūsų bendrovės, tiek visos energetikos rinkos stabilumui. Tiek VERT, tiek Energetikos ministerija 2021 m. spalį raštu patvirtino, jog mūsų sutartyse su verslo klientais numatyta netesybų sąlyga atitinka galiojančius teisės aktus. Tačiau šių metų pradžioje reguliatoriaus pozicija staiga pasikeitė“, – komentare Eltai pastebi „Enefit“ vadovas Vytenis Koryzna.
Bendrovės vadovas teigia neatmetantis galimybės kreiptis į teismą, mat VERT neturi teisės aiškinti įstatymų.
„Jei bus patvirtinta, kad verslo subjektai nėra įpareigoti mokėti netesybų, svarstysime galimybę kreiptis į valstybę dėl patirtų milijoninių nuostolių atlyginimo“, – akcentuoja V. Koryzna, pridurdamas, jog iki šiol nė viena iš minėtų mažų ir labai mažų įmonių „Enefit“ nėra sumokėjusi netesybų.
„VERT nurodyta 3,6 mln. eurų suma nėra faktiškai grąžintina, nes ir nebuvo gauta“, – argumentuoja V. Koryzna.
Visgi bendrovė tikina dar 2023 m. balandį nusprendusi nebetaikyti rezervacijos mokesčio buitiniams vartotojams, o klientams, kurie jau buvo sumokėję šį mokestį, pasiūlyta jį atgauti.
Todėl, „Enefit“ vadovo teigimu, dėl VERT įpareigojimo grąžinti sumokėtus rezervacijos mokesčius įmonė spręs artimiausiu metu.
„Svarbu pažymėti, kad klientams grąžintina suma yra gerokai mažesnė nei įvardinti 1,5 mln. eurų. Dalis jau buvo grąžinta klientams anksčiau, į bendrą sumą taip pat įeina ir išrašytos, tačiau neapmokėtos sąskaitos“, – teigė „Enefit“.
„Šiuo metu intensyviai dirbame, kad įvertintume visas technines ir teisines šio proceso detales bei kuo greičiau ir sklandžiau rastume optimaliausią, visiems klientams naudingą, sprendimą“, – pridūrė V. Koryzna.
Kaip sakė VERT vadovas R. Pocius, dalis vadinamųjų rezervacijos ir kitokių mokesčių pritaikyta sutartims, sudarytoms nuo 2021 m. liepos 15 d. iki 2023 m. liepos 31 d., taip pat klientams nusprendus pakeisti tiekėją.