Seimas svarstys įstatymo pataisas, siūlančias leisti vairuoti mopedus ir lengvuosius keturračius tik išlaikius praktinį vairavimo egzaminą.
Šią savaitę Seimui pristatydama tai numatančias Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisas, Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos (LVŽS) frakcijos narė Ligita Girskienė sakė, kad viešojoje erdvėje beveik kasdien matome užfiksuotas akimirkas iš eismo įvykių, į kuriuos patenka tiek mopedų, tiek mažųjų „automobiliukų“ vairuotojai.
„Didmiesčių gatvėse vis dažniau matome tuos vadinamuosius mažuosius miesto „automobiliukus“, kuriais galima važiuoti nuo 15 metų turint AM kategoriją bei nuo 16 metų – B1 kategoriją. Viešai yra skelbiama, kad šiuo metu Lietuvoje tokių „automobiliukų“ yra registruota apie 12 tūkst. ir jie populiarėjai“, – pateikdama projektą Seime sakė L. Girskienė.
Parlamentarė pastebėjo, kad jauni žmonės dažnai linkę viršyti greitį.
„Gamintojai nurodo, kad tokių automobilių greitis gali būti ne didesnis negu 45 kilometrai per valandą ir jų masė ne didesnė negu 400 kilogramų. Tačiau man ne kartą teko matyti jaunuolių, miesto gatvėmis skriejančių ir 60 kilometrų per valandą greičiu. Specialistai teigia, kad šios transporto priemonės gali išvystyti maksimalų greitį beveik iki 100 kilometrų“, – sakė L. Girskienė.
Ji atkreipė dėmesį į tokių transporto priemonių, kurias vairuoja nepilnamečiai, saugumo problemą.
„Prie vairo sėdi visai jauni ir jokių vairavimo įgūdžių neturintys eismo dalyviai. Specialistai teigia bandymo metu išsiaiškinę, kad, pavyzdžiui, priekiu atsitrenkus į kliūtį, važiuojant tokiu automobiliu vos 50 kilometrų per valandą greičiu, vairuotojas neturi jokių šansų išgyventi“, – sakė L. Girskienė.
Pasak jos, norint vairuoti tokią transporto priemonę, kaip ir mopedą, užtenka išlaikyti teorijos egzaminą „Regitroje“, praktinis vairavimas nėra privalomas.
Įstatymo pataisas pristačiusi L. Girskienė siūlo svarstyti galimybę įvesti bent keliasdešimt privalomų praktinio vairavimo pamokų AM kategorijos transporto priemonių vairuotojams. Jų skaičius, parlamentarės nuomone, galėtų būti nustatytas poįstatyminiais teisės aktais ir galėtų būti dvigubai mažesnis negu kitų kategorijų vairuotojams.
Jeigu Seimas pritartų, mopedų ir lengvųjų keturračių vairuotojai turėtų teisę dalyvauti eisme ir gauti vairuotojo pažymėjimą tik praėję mokymus bei išlaikę teorijos ir praktinį egzaminus.
Projektą kritikavę Seimo nariai svarstė, ar tai nebus vairavimo mokyklų interesas?
„Čia beveik lobistinis projektas, kurį sėkmingai galėjo „pakišti“ turbūt vairavimo mokyklos. Manau, kad vairavimo mokyklos „gamins“ valandas. Sutinku, kad gatvė nėra aikštelė, bet toks pasiūlymas gali tapti dar didesne problema, nes vairuotojai visai nenorės laikyti egzaminų, vengdami papildomų išlaidų. Manau, kad tada mes turėsime visai jokių įgūdžių neturinčius jaunuolius, kurie laksto gatvėmis“, – prognozavo Seimo narys konservatorius Linas Slušnys.
Nepaisant kritikos įstatymo pataisos sulaukė pritarimo pateikimo stadijoje. Už jas balsavo 42 Seimo nariai, prieš – 7, susilaikė 25. Projektą svarstys Teisės ir teisėtvarkos komitetas, o į Seimo plenarinę salę jis sugrįš rudens sesijoje.
Šiuo metu AM kategorijos vairuotojams nėra privaloma išlaikyti praktinį vairavimo egzaminą.
AM kategorijai priskiriami mopedai ir lengvieji keturračiai. Minimalus amžius, nuo kurio leidžiama pradėti vairuoti šias transporto priemones – 15 metų.