Naujai išrinkti Seimo nariai, priklausantys Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungai (LVŽS), kreipėsi į Seimo kanclerę Daivą Raudonienę prašydami pakeisti aprašą, reglamentuojantį Seimo narių parlamentinei veiklai skirtų lėšų naudojimą, kad šios lėšos nebūtų skiriamos automobilių nuomai. Beveik visiems likusiems perrinktiems parlamentarams tokia žinia sukėlė siaubą - negi teks važinėti nuosavais automobiliais ar, gink Dieve, viešuoju transportu kaip paprastiems žmogeliams?
Naujųjų Seimo narių įsitikinimu, tokia automobilių nuoma pažeidžia teisingumo principą, dažnai sulaukia pagrįstos visuomenės ir žiniasklaidos kritikos.
Seimo narės Rimos Baškienės rašte Seimo kanclerei prašoma parengti aprašo pataisas ir jas svarstyti artimiausiame Seimo valdybos posėdyje, o Seimo narius įspėti apie galimus pakeitimus, kad jie nesuskubtų sudaryti sutarčių dėl mašinų nuomos, mokant už jas lėšomis, skirtomis parlamentinėms išlaidoms, kaip tai buvo leidžiama besibaigiančios kadencijos Seimo nariams.
LVŽS pirmininko Ramūno Karbauskio teigimu, naujai išrinktų Seimo narių noras atsisakyti valstybės lėšų naudojimo transporto nuomai rodo atsakingą jų požiūrį į Seimo nario darbą.
„Tai, kad valstybės lėšų nebus galima naudoti Seimo narių transporto nuomai, yra tik pirmasis mūsų žingsnis užtikrinant sąžiningą parlamentinių lėšų naudojimą. Jau rengiame Seimo statuto pataisas, kuriomis bus siaurinamos tarnybinių automobilių naudojimo sąlygos, Seimo pirmininko pavaduotojams nebus skiriami tarnybiniai automobiliai su vairuotojais, o savo pareigoms atlikti jie, kaip ir visi Seimo nariai, galės naudotis Seimo transporto paslaugomis pagal nustatytą tvarką, mažinsime Seimo pirmininko pavaduotojų skaičių ir siūlysime kitus pakeitimus“, - sakė R.Karbauskis.
Kiekvieną mėnesį Seimo nariams skiriama vieno vidutinio mėnesio darbo užmokesčio, kurį kas ketvirtį apskaičiuoja Statistikos departamentas, suma parlamentinėms išlaidoms (šiuo metu tai yra 771,9 euro). Dauguma išrinktųjų kone visas lėšas išnaudoja automobilio nuomai.
Turime teisę važinėti
„Kadangi nuomojausi automobilį, teks jo atsisakyti, kaip tik ir nuomos sutartis baigiasi po savaitės. Bet šita istorija turi priešistorę. Jei atsimenate, prieš 15 metų Seimas buvo užsipirkęs automobilių, kuriuos duodavo parlamentarams nuvykti į apygardas. Po to nuspręsta to atsisakyti, nes esą tai yra baisi privilegija ir leista nuomotis. Dabar siūloma iš viso atsisakyti net teisės nuomotis automobilį, tačiau aš sunkiai tai įsivaizduoju, nes visi Seimo nariai turi ne tik teisę, bet ir pareigą bendrauti su visais rinkėjais visoje Lietuvoje. O viešasis transportas ne visur važiuoja. Todėl tokį siūlymą aš vertinu kaip siūlymą riboti galimybę Seimo nariams vykdyti savo pareigas. O visa kita tik išvedžiojimai“, - tikino Seimo konservatorių frakcijos narys Arvydas Anušauskas.
Baisu ir dėl algų
A.Anušausko frakcijos kolega Audronius Ažubalis kalbėjo dar kategoriškiau.
„Čia tokio paties lygio pasiūlymas, kaip, pavyzdžiui, sumažinti Seimo narių algas iki, pavyzdžiui, minimalių, sumažinti Seimo narių skaičių ar panašiai. Pigus populizmas. Ir jei taip įvyktų, Seimo nariams tai nepadėtų efektyviai dirbti. Aišku, jei kas pasakytų, kad ne visi ir dirba efektyviai, būtų teisus. Tačiau juk bet kuriame kolektyve yra ir pritinginčių, ir populistų, bet yra ir tokių, kurie tempia vieną ar kitą instituciją ant savo pečių. Todėl tokioms populistinėms idėjoms reikia pasipriešinti“, - tvirtino A.Ažubalis.
Seimūnai jau įsipareigoję nuomotojams
Lietuvos lenkų rinkimų akcijos-Krikščioniškų šeimų sąjungos frakcijos Seime seniūnė Rita Tamašunienė teigė, kad siūloma tvarka ydinga tik dėl vieno dalyko.
„Nes kai kurie Seimo nariai turi įsipareigojimų ir jau yra pratęsę nuomos sutartis kitai kadencijai. Dabar turbūt sutartis reikės pakeisti į išperkamosios nuomos. Tiesa, aš važinėju nuosavu automobiliu“, - dėstė R.Tamašunienė.
Puikuotis eikit į verslą
O dar viena konservatorė - Agnė Bilotaitė, - priešingai nei kolegos, mano, kad visai normalu, jei parlamentarai ne nuomotųsi prabangias mašinas, o važinėtų savomis.
„Nes kiekvieną kartą, kai pateikiamos ataskaitos, pasirodo, kad nemažai Seimo narių vos ne visas parlamentinėms išlaidoms skirtas lėšas išleidžia automobilių nuomai.
Aš ir pati esu siūliusi, kad transporto paslaugoms būtų išleidžiama ne daugiau nei 50 proc. visų skirtų lėšų. Nes jei nori puikuotis prabangiu limuzinu - eik į verslą ir puikuokis“, - sakė A.Bilotaitė.
Tokie, kaip ir visi
Tačiau Rima Baškienė stebisi tokiomis kolegų baimėmis.
„Kokie dar mainai? Seimo narys, kaip ir kiekvienas valstybės tarnautojas, kaip ir kiekvienas Lietuvos pilietis, į darbą turi vykti savo asmeniniu automobiliu. Daug parlamentarų ir šioje kadencijoje važinėjo asmeniniais automobiliais, o Seimas leido susigrąžinti pinigus už kurą, už remontą. Taip, beje, elgėsi ir tie, kurie nuomojosi automobilius. Tik jie išleisdavo daug daugiau, nes nuoma labai brangiai kainuoja, ir dar už mokesčių mokėtojų pinigus. Tad dėl naujos tvarkos jie tik sutaupys ir galės sutaupytus pinigus išleisti kitoms parlamentinėms reikmėms“, - kolegas paguodė R.Baškienė, 12 metų į darbą, namo ir pas rinkėjus važinėjanti nuosavu automobiliu.
Anot jos, naujoji tvarka parlamentarų darbo sąlygų nepablogins, tik padės sutaupyti mokesčių mokėtojų pinigus, išleidžiamus automobilių nuomai. Be to, parlamentarės teigimu, vargu ar kur kitur galima rasti tokią darbovietę, kur darbuotojams leidžiama važinėtis ne savomis mašinomis, o brangiai jas nuomotis.
Parengta pagal dienraštį „Vakaro žinios“