Draudikai trimituoja apie automobilių vagysčių šuolį, o kriminalistų turima statistika rodo tokių nusikaltimų mažėjimo tendenciją. Didžiausia rizika netekti mašinos - Vilniuje ir Kaune. Galvos skausmą kelia ir automobilių dalių vagišių augantis apetitas.
Pavogė ir išskirtinę mašiną
Policijos suvestines sekantiems brangesnių automobilių savininkams yra ko nervintis. Štai vakar pastebėta, kad Vilniuje, Gariūnų gatvėje, iš stovėjimo aikštelės, pavogtas įmonei priklausantis šiemet pagamintas automobilis „Mercedes-Bennz GLE 450d", kuris įvertintas beveik 82 tūkst. eurų.
Praeitą sekmadienį po 1 val. pastebėta, jog Klaipėdoje, iš Klemiškės gatvės daugiabučio kiemo, pavogtas automobilis „Lexus RX450H", pagamintas 2020 m. Nuostolis įvertintas 40 tūkst. eurų. O antradienį po 14 val. Druskininkuose, Eglės gatvėje, iš nesaugomos aikštelės, pavogtas beveik 3 metų senumo automobilis „Toyota C-HR". Nuostolis - per 21 tūkst. eurų. Prieš tai, liepos pradžioje, šiame kurorte iš nesaugomos aikštelės nuvarytas automobilis „Toyota RAV4", pagamintas 2022 m.
Tokių pranešimų pakankamai. Automobilių vagysčių statistiką augina ir atvejai, kai pavogta mašina paliekama už kelių kilometrų.
Pasitaiko išskirtinių nusikaltimų. Šiemet birželį Mažeikiuose, iš neaptvertos teritorijos, pavogtas 68 metų senumo automobilis „Bentley S1". Tos pačios dienos vakarą 100 tūkst. eurų vertės mašina buvo rasta miške.
Į ką taikosi vagys
Bendrovės „Lietuvos draudimo" surinkti duomenys rodo, kad bendras lengvųjų automobilių vagysčių skaičius pernai išaugo 35 proc., lyginant su 2022 m. Atitinkamai išaugo ir dėl šių nusikaltimų patiriami nuostoliai - bendra žalų suma per metus padidėjo 170 proc. ir pasiekė 318 tūkst. eurų.
Tarp vagišių populiariausi buvo „Toyota" bei BMW automobiliai, o didžiausia dėl mašinos vagystės patirta žala siekė daugiau nei 34 tūkst. eurų.
„Vakaro žinioms" bendrovės atstovas Saulius Abraškevičius tvirtino, kad vagysčių nemažėja ir šiemet. Jis sutiko su prielaida, kad draudikai fiksuoja išaugusių nusikaltimų skaičių dėl to, kad Lietuvoje daugėja brangesnių automobilių: „Vagys į juos taikosi. Tai augina žalų dydžius."
Draudimo bendrovės „Compensa Vienna Insurace Group" Žalų departamento direktorius Mindaugas Balinskas „Vakaro žinioms" tvirtino, kad šiemet vagysčių skaičiai išlieka panašūs: „Paprastai vagių grobiu tampa naujesni, ne senesni nei 8 metų, automobiliai. Dažniausios markės - BMW, „Toyota", „Audi" ir „Lexus".
Draudikų duomenimis, didžiausia rizika prarasti automobilį kyla Vilniuje ir Kaune. Pastebima, kad daugėja mūsų mašinų vagysčių skaičius ir užsienio šalyse.
Pareigūnai ramina skaičiais
Lietuvos kriminalinės policijos biuras „Vakaro žinioms" komentavo, kad vis tik ilgalaikės tendencijos rodo, jog automobilių vagysčių skaičius Lietuvoje mažėja. Per pirmąjį šių metų pusmetį užregistruotos 156, per 2023 m. - 276, o 2022 m. - 328 nusikalstamos veikos.
Policijos nuomone, vagysčių draudimo bendrovės fiksuoja galimai daugiau, nes daugiau gyventojų draudžia automobilius nuo vagysčių - taip pat ir dėl didesnės jų vertės ar perkant išsimokėtinai.
Pareigūnų duomenimis, irgi daugiausia automobilių vagysčių atvejų užregistruota Vilniaus ir Kauno apskrityse. Pernai dominavo „Volkswagen", „Audi", BMW, „Toyota" ir „Opel" markių pavogti automobiliai.
Išlupa ir vairus
Didelį galvos skausmą draudikams kelia ir augantis apvogtų automobilių skaičius. Skaičiuojami dideli nuostoliai. Pavyzdžiui, šiemet gegužę Vilniuje, Žirnių gatvėje, buvo „nurengtas" 2013 m. pagamintas automobilis „Mercedes Benz G63": pavogta vairas, priekinės ir galinės sėdynės, ketverios durys, bagažinės dangtis, galiniai žibintai, apdailos detalės, elektronikos prietaisai bei keturi ratai. Nuostolis - apie 30 tūkst. eurų.
Anot „Lietuvos draudimo" transporto žalų skyriaus vadovo Giedriaus Petriko, paprastai ne tik automobilių, bet ir jų dalių vagystės suintensyvėja pavasarį ir vasarą.
„Vertinant bendrą žalų dėl automobilių dalių ir įrangos vagysčių sumą ji praėjusiais metais pasiekė 677 tūkst. eurų. Vienareikšmiai populiariausi tarp vagišių išlieka BMW markės automobiliai - per visus metus fiksavome net 111 žalos atvejų, kai pavogtos būtent jų dalys. Antrą vietą pagal pavogtų detalių dažnį užėmė „Mercedes-Benz" automobiliai. Išaugo ir didžiausių išmokų suma automobilių dalių vagystėms kompensuoti, vadinasi, vagišiai taikosi į prabangius automobilius, iš jų išneša brangias multimedijos sistemas, sugeba išlupti net vairus", - aiškino specialistas.
Daugiausia tokių vagysčių praėjusiais metais fiksuota Vilniuje ir Kaune, o didžiausia vieno nusikaltimo metu pavogtų dalių vertė siekė per 30 tūkst. eurų. Šiemet per pirmą pusmetį bendrovė suskaičiavo 78, o pernai per tą patį laiką - 73 žalas.
Kartais pažymi kryžiukais
Bendrovė „Compensa Vienna Insurace Group" irgi pastebėjo, kad automobilių dalių vagysčių šiemet registruojama šiek tiek daugiau nei praėjusiais metais.
Bendrovės „BTA Baltic Insurance Company" filialas Lietuvoje „Vakaro žinioms" komentavo, kad iš esmės įvykių kiekis su metais didėja, o dažniausiai apvagia 5 metų senumo automobilius, ypač BMW. Dažniausiai vagia veidrodėlius bei jų dalis, žibintus, multimediją bei katalizatorius.
Bendrovės Ekspertizių skyriaus vadovo Andriaus Žiukelio pastebėjimu, dabar populiaru vogti premium segmento automobilių dalis.
Jis pataria nepalikinėti automobilio neapšviestose vietose, nesaugiuose rajonuose, siūlo atkreipti dėmesį į atsiradusius sugadinimus ant mašinos - pavyzdžiui, kryžiukus ar pan., nes vagys kartais pasižymi automobilius, kuriuos planuoja vogti.
Be to, išvykstant į tolimesnę kelionę ar ilgiau nesunaudojant automobiliu vertėtų jį palikti saugomoje aikštelėje. Specialistų požiūriu, požeminės aikštelės nėra labai saugi vieta. Vagims į jas nesudėtinga patekti ir užsimaskuoti, juos sunku nustatyti ir stebėjimo kameromis.
Policija primena ir apie modernios signalizacijos įrengimą.
Faktai
Kaip rodo rinkos analizė, pernai šalyje įregistruota arti 31 tūkst. naujų lengvųjų automobilių, o 58 proc. jų įsigyta lizingu.
VĮ „Regitra" duomenimis, Lietuvos lengvųjų automobilių (M1) parko amžiaus vidurkis pernai toliau prastėjo ir pasiekė 16 metų ir 5 mėnesius.