Prieš kelerius metus kilęs susidomėjimas ir pirmieji bandymai varyti automobilius naudotu aliejumi Lietuvoje taip ir neįsibėgėjo, nes naudotas aliejus tapo deficitine preke. Specialią įrangą į automobilius įsistatę pavieniai mašinų savininkai dyzelio pakaitalo priversti ieškoti už šalies ribų arba pirkti šalies rinkoje nelegaliai.
Ekologišką idėją pakeitė pelnas
Dyzelį naudotu aliejumi keisti kvietė bendrovė „Biomotorai“. Prieš kelerius metus bendrovės atstovai propagavo idėją važinėti ekonomiškai ir ekologiškai. Tačiau jau antri metai, kai bendrovė šią idėją užgesino, įrangos, leidžiančios varyti automobilį naudotu aliejumi, nebetiekia ir nemontuoja. Nors minėta bendrovė skelbiasi, kad rūpinasi ekologija, todėl įmonės automobiliai rieda varomi ekologiško biokuro - panaudoto aliejaus. „Mūsų kompanija jaučiasi atsakinga už švaresnę ateitį. Mes ne tik dirbame atliekų tvarkymo srityje, bet ir patys propaguojame ekologišką gyvenseną - visi įmonės automobiliai varomi pačių surinktu panaudotu augaliniu aliejumi! Augalinis aliejus yra ekologiškas kuras, neutralus CO2“, - skelbiama bendrovės interneto svetainėje. Tačiau tai tik užsilikusi reklama. Realybė kita - didžioji dalis naudoto aliejaus eksportuojama į užsienį, kur gaminamas biokuras vietos rinkoms. Todėl, anksčiau kvietę vairuotojus naudoti ekologišką kurą, dabar verslininkai kviečia tik parduoti jiems augalinių riebalų atliekas.
Bendrovės „Biomotorai“ vadovas Donatas Karanauskas tvirtino, kad bendrovė Lietuvoje supirktą naudotą aliejų eksportuoja į įvairias šalis, priklausomai nuo to, kur pasiūloma didesnė kaina.
Pabrango 14 kartų
Bendrovė „Bionova“ panaudotą aliejų superka jau dešimt metų ir tvirtina, kad pastaruoju metu ši prekė mūsų šalyje tapo kone deficitu. Anot jos, naudotas aliejus perdirbamas ir maišomas į kurą kaip biopriedas. Tačiau verslininkai sako jaučiantys šios žaliavos trūkumą, ką jau kalbėti apie pavienius vartotojus, viso labo tesiekiančius riedėti pigiau. Anot UAB „Bionova“ bendraturtės Rasos Petrauskienės, kartą bendrovė neturėjo kur dėti panaudoto aliejaus, todėl davė skelbimą, į jį kasdien atsiliepdavo mažiausiai po dešimt žmonių - iš įmonės naudotą aliejų jie pirko šimtais litrų, o kai kurie net ir tonomis. Anot pašnekovės, skambučių sulaukta iš pavienių asmenų, naudojančių augalinį aliejų kaip dyzelino pakaitalą. Anot R.Petrauskienės, net ir tarp verslininkų vyksta įnirtinga kova dėl panaudoto aliejaus, nes jaučiamas trūkumas, jis vežamas iš kaimyninės Baltarusijos. „Norinčių pirkti naudotą aliejų daug, pavieniams vairuotojams jo nebelieka“, - teigė pašnekovė.
Bendrovės „Bionova“ vadovas Vytis Petrauskas „Respublikai“ tvirtino, jog dėl konkurencijos susidarė paradoksali ir protu sunkiai suvokiama situacija: „Priėjome iki absurdo - naudotas aliejus kainuoja tiek pat, kiek Baltarusijoje naujas“.
Anot jo, su pavieniais vairuotojais dirbti neapsimoka, nes jie neteikia garantijų, jog produktą ims nuolat. „Mašina sugenda arba apsikeičia automobilį, ir kliento nebeturi. Toks verslas nepatikimas ir be perspektyvų“, - sakė jis.
Tik prasidėjus R.Petrauskienės ir jos vyro įkurtos bendrovės veiklai, litras naudoto aliejaus kainavo 20, vėliau 50 centų. Šiuo metu šios maistinės atliekos kaina svyruoja nuo 2,30 iki 2,80 lito už litrą. „Anksčiau kavinės naudoto aliejaus nevertino kaip prekės, o dabar visi žino, kad iš jo galima uždirbti“, - sakė R.Petrauskienė.
Nelegalūs susitarimai
Moteris tvirtino, kad jos atstovaujamos bendrovės „Bionova“ automobiliai iš tiesų varomi aliejumi, todėl įmonė esą galinti pasiūlyti itin patrauklias pervežimo paslaugų kainas, nes sutaupo sąnaudų kurui. Tačiau pavieniams vartotojams galimybės važinėti ekonomišku kuru ypač pasunkėjo, nes pastaruoju metu pradėtos stipriau kontroliuoti kavinės, jos privalo turėti sutartis su atliekų perdirbimo įmonėmis, kurios įsipareigoja supirkti naudotą aliejų.
Kad dalis aliejaus visgi parduodama nelegaliai pavieniams vairuotojams, galima spėti iš to, jog kai kurios įmonės prašė bendrovės „Bionova“ pasirašyti tik formalias sutartis, nors aliejaus priduoti perdirbėjams neketino arba tai daryti siekė tik formaliai - priduoti naudotą aliejų mažais kiekiais ir labai retai.
Kilometras - 14 centų
Kaunietis Deivydas Kančelkis jau keleri metai vietoj dyzelino į savo automobilį pila naudotą aliejų. Tiesa, automobilyje sumontuotas papildomas bakas aliejui, todėl automobilį užkuria ir išjungia dyzelinu, o visą kelią rieda aliejumi.
Vyras tvirtina, kad dabar naudoto aliejaus gauti sunku, reikia kaimuose ieškoti kavinių, kurios sutiktų parduoti, nors pagal teisės aktus jos privalo aliejų parduoti atliekų perdirbimu užsiimančioms įmonėms. „Galvoju važiuoti į Lenkiją ir parsivežti toną naudoto aliejaus, Lietuvoje jo įsigyti darosi labai sunku, visą išveža į užsienį“, - kalbėjo D.Kančelkis.
Pašnekovas tvirtino savo garaže pats aliejų filtruojantis, nusodinantis vandenį ir elementariomis sąlygomis išvalytą aliejų pilantis į automobilį.
Daugiausia aliejumi jis važinėja vasarą, žiemą paspaudus daugiau kaip 20 laipsnių šalčiui, aliejaus nebenaudoja. Jeigu už litrą naudotų augalinių riebalų jis sumoka 2,30 lito, nuvažiuotas kilometras jam kainuoja 14 centrų, 100 kilometrų - 14 litų.
Parengta pagal dienraštį "Respublika"