Jeigu dar negirdėjote apie vadinamojo „15 minučių miesto" koncepciją, tai paaiškinu, kad tai, mano nuomone, tam tikra geto forma.
Idėjos esmė - gyventojai gauna visas reikalingas paslaugas neišvykdami iš gyvenamojo rajono, o jos pasiekiamos 15 minučių spinduliu. Tai yra, žmogui nereikia žinoti, kas darosi už jo „visatos" ribų, jam nereikia automobilio (pradžiai), o vėliau ir kitų transporto priemonių, nes viskas - čia pat.
Ir tai nebėra kokia nors sąmokslo teorija, o pamažėl, švelniai, bet atkakliai mums visiems brukama realybė - apie tokių „getų" privalumus dažnokai rašo sisteminė žiniasklaida, apie juos suokė buvęs Vilniaus miesto „amžinasis" architektas Mindaugas Pakalnis.
Esu linkęs manyti, kad link sostinės pertvarkymo į „getą" veda ir buvusio mero Remigučio Š. pradėta bei dabartinio miesto vadovo Valduko B. tęsiama gatvių, kuriuose jau neišsitenka sunkiasvoris transportas, debilizavimas.
Kad jis būtų prisidėjęs prie eismo saugumo gerinimo, kažkaip nesimato, o štai blokuoti tokias gatves, pavyzdžiui, prieštankiniais „ežiais", apie kuriuos svajojo Valdukas B., būtų labai ir labai paprasta.
Tuo pat metu, mano supratimu, sostinės „getizavimas" išbandomas praktiškai visokiais maratonais. Vilniuje vyksta daug įvairių renginių, kurių metu uždaroma centrinė miesto dalis, apsunkinant galimybes gyventojams išvažiuoti ir sugrįžti į namus.
Šiuo atveju man ypač gaila senolių, kurie internete nesėdi, todėl ilgokai sėdi viešojo transporto stotelėse, taip ir nesuprasdami, kodėl pastarasis vis nepasirodo.
Beje, vietų, kur norintys pabėgioti galėtų tai daryti neapsunkinant visų kitų gyvenimo, yra apstu. Tačiau ne, pasirenkama būtent centrinė miesto dalis.
Spėčiau, taip siekiama išbandyti visuomenės „raudonąsias linijas" - pradės žmonės reikšti nepasitenkinimą, teks galvoti kažką kito. Nepradės - „getizavimą" bus galima tęsti.
Nes jeigu visuomenė nesipriešina suvaroma į gardus ir susitaiko su savo laisvių bei teisių ribojimų, tai kodėl to nepadarius?...