Mažėjančios suskystintų gamtinių dujų (SGD) kainos ir galimo jų pertekliaus rinkoje susidarymo perspektyva skatina šiais degalais varomų sunkvežimių ir laivų pardavimus Kinijoje. Tai spartina ilgalaikį naftos atsisakymą šalyje, iki šiol buvusia didžiausia „juodojo aukso" importuotoja, rašo „Bloomberg".
Remiantis Kinijos analitine agentūra „First Commercial Vehicle Network", kas trečias naujas sunkvežimis, parduotas Kinijoje, varomas gamtinėmis dujomis. Skaičiuojant metine išraiška, tokių transporto priemonių pardavimų augimas siekė 208 proc., o vien balandį buvo parduota per 26 tūkst. tokių sunkvežimių.
Kinijos nacionalinės naftos korporacijos ekonomikos ir technologinių tyrimų institutas dar kovo mėnesį pristatė ataskaitą, kurioje teigiama, kad SGD varomi sunkvežimiai ir elektromobiliai iki metų pabaigos leis sumažinti dyzelino ir benzino suvartojimą Kinijoje 10-12 proc.
Panaši situacija yra ir laivų statybos sektoriuje: vien Singapūre SGD, grynosios alternatyvos laivų mazutui, pardavimai balandį išaugo dešimt kartų ir tokios tendencijos stebimos kelis pastaruosius metus, pažymi agentūra. „Wood Mackenzie" duomenimis, SGD šiandien sudaro apie 3 proc. pasaulinės jūrinių degalų rinkos, o pirmieji jas ėmė naudoti dujas gabenantys laivai.
Kaip pažymi „Bloomberg", SGD šiandien gali daryti ilgalaikį poveikį transportui, ir pirmiausia dėl to, kad dabar jos yra pigesnės negu dyzelinas. Taip pat, skirtingai nei naftos atveju, kur viską kontroliuoja OPEC+, čia nėra dujų kainas galinčio palaikyti kartelio.
„Gamtinės dujos yra patrauklios dėl didesnio degalų naudojimo efektyvumo, ekologiškesnių emisijų ir didesnės politinės paramos konkrečiose Kinijos provincijose", - patikslino Šicinas Sia (Shiqing Xia), „Wood Mackenzie Ltd." konsultantas.
Rusija yra viena didžiausių pasaulinių SGD gamintojų, užimanti apie 8 proc. rinkos. Balandžio pabaigoje Švedijos užsienio reikalų ministras Tobijas Bilstriomas (Tobias Billström) paskelbė, kad Europos Sąjunga į kitą sankcijų paketą ketina įtraukti draudimą tiekti rusiškas SGD.
Pasak „Reuters", kalbama apie šios rūšies degalų perkrovimą ES šalyse ir ribojimus trims Rusijos SGD gamybos projektams („Arktik SGD-2", Ust-Lugai Leningrado srityje ir Murmanske).
„EUobserver" paaiškino, kad perkrovimo draudimas turės įtakos SGD tiekimui į ne Europos šalis.
Rusijos prezidento atstovas žiniasklaidai Dmitrijus Peskovas, komentuodamas ES planus, pavadino juos dar vienu bandymu išstumti Rusiją iš energetinių išteklių rinkos. Pasak jo, labiausiai tai naudinga JAV.
„Galutiniams vartotojams, visų pirma Europos pramonės sektoriams, tai reikš brangesnes dujas", - patikino D.Peskovas.