Italai toliau sėkmingai aprūpina rusų oligarchus jachtomis, o draudikai draudžia rusišką naftą gabenančius tanklaivius.
Italai prisipažino
Rusai ir ukrainiečiai kaip buvo, taip ir liko prabangias jachtas gaminančių italų įmonių klientai, rašo „Neue Zurcher Zeitung".
Leidinys pažymi, kad, nepaisant apribojimų, įvestų prasidėjus karui, Rusijos piliečiai, turintys kitų valstybių (pavyzdžiui, Kipro ar Maltos) pasus, gali ir toliau palyginti lengvai judėti po pasaulį.
Metinė jachtų gamintojų iš laivų statybos klasterio Toskanos šiaurėje apyvarta siekia 8 mlrd. eurų, o didžiąją jos dalį sudaro eksportas. Vietiniai laivų statytojai įvykdo daugiau nei pusę pasaulio užsakymų ilgesnėms nei 24 metrų jachtoms.
Italija konfiskavo mažiausiai keturias rusams priklausančias superjachtas, įskaitant 140 metrų „Šecherezadą", pastatytą Vokietijos laivų statykloje „Lurssen" 2020 m. ir prišvartuotą Marina di Carrara uoste techninei priežiūrai 2022 m.
Panašiai buvo konfiskuotos Genadijaus Timčenkos ir Aleksejaus Mordakovo jachtos. Konfiskuotų jachtų priežiūra, draudimas ir išlaikymas Italijos valdžios institucijoms kasmet kainuoja apie 40 mln. eurų.
Konfiskuoto turto savininkai kreipėsi į Italijos teismą su ieškiniais, ginčydami tokį sprendimą.
Italijos laivų statytojai savo bendradarbiavimo su rusais komentuoti nepanoro, tačiau vienas jų nurodė, kad „jų klientai nesuka galvų dėl aukštų palūkanų normų ar ekonominių ir geopolitinių krizių".
Mišelis Depratis (Michel Deprati), 170 metų veikiančios „Baglietto" laivų statyklos generalinis direktorius, nurodė, kad bendrovė turi užsakymų iki 2027 m. „Dirbame visu pajėgumu", - patikino jis.
Pasak jo, bendrovės turimų užsakymų apimtis siekia 500 mln. eurų, metiniai pardavimai - 140 mln. eurų, o bendrasis pelnas viršija 15 proc. M.Depratis nenorėjo kalbėti apie pirkėjus, išskyrus tai, kad jie dažniausiai yra verslininkai. „Apie 40 proc. klientų yra iš Europos ir Šiaurės Amerikos", - patikslino direktorius.
Nafta liejasi laisvai
Vakarų draudikų grupė suteikė draudimo apsaugą tanklaiviams, gabenantiems Rusijos žaliavinę naftą. Tai leido Rusijai toliau tiekti naftą po to, kai daugelis prekybos sektoriaus dalyvių atsisakė apdrausti šiuos laivus, bijodami pažeisti G7 šalių nustatytas kainų lubas, rodo prekybininkų ir siuntėjų duomenys.
„Reuters" išanalizuoti duomenys atskleidė, kad penki draudikai, įskaitant „American Club", „West of England", kurio būstinė įsikūrusi Liuksemburge, ir Norvegijos „Gard", suteikė draudimo apsaugą 10 tanklaivių, kurie 2024 m. gabeno naftą iš Rusijos į Aziją. „American Club" ir „West of England" apdraudė nuo naftos taršos ir žmonių sužalojimų bei žūčių du laivus - „Gioiosa" ir „Orion I", kurie tokiais reisais plaukiojo 2024 m. pradžioje. Abu tanklaiviai gabeno žaliavinę naftą iš Rusijos valstybinės naftos bendrovės „Rosneft" per Baltijos jūrą į Kiniją.
„American Club" patvirtino, kad vienas tanklaivis, plaukiojantis su Panamos vėliava, yra apdraustas. „West of England" ir „Gard" konkrečių laivų draudimą komentuoti atsisakė.
Vakarų draudikų einamųjų rezervų, skirtų padengti konkrečius Rusijos naftos sandorius, apimtis nebuvo paviešinta nuo tada, kai 2022 m. buvo įvestos sankcijos. G7 nustatyti apribojimai leidžia Vakarų draudikams ir laivams dalyvauti prekyboje Rusijos nafta tik tuo atveju, jei bus laikomasi kainų lubų, neviršijančių 60 JAV dolerių už barelį.
Daugelis draudikų, kurie nustojo dirbti su tokiais kroviniais, teigė, kad negali būti tikri dėl jų apdraustais laivais gabenamos naftos kainos. Londono vertybinių popierių biržos grupės, pasaulinės finansų rinkos duomenų teikėjos, informacija, Rusija šiemet Baltijos jūros uostuose flagmano „Urals" prekės ženklo naftą pardavinėjo vidutiniškai po 69,4 JAV dolerio už barelį, kas gerokai viršija nustatytą kainų ribą.
Tarptautinė „P&I Clubs" grupė (IG), apdraudžianti 90 proc. pasaulio laivyno, balandį pareiškė, kad sertifikavimo procesas yra ydingas ir sudaro galimybes nepaisyti kainų lubų. „Reuters" išvardyti draudikai teigė, kad remiasi prekybininkų patvirtinimo laiškais, jog jie dirba teisėtai ir nepažeidžia Vakarų sankcijų.
IG priklausantis „American Club" nurodė, kad teikdamas draudimo apsaugą tanklaiviui „Gioiosa" neturėjo tiesioginės prieigos prie informacijos apie naftos kainas. „Garda" tikino, jog remiasi kainos viršutinės ribos patvirtinimu, tačiau analizuoja ir papildomus informacijos šaltinius. Vadovaujantis laivybos ir prekybos duomenimis pagrįstu „Reuters" tyrimu, kiti rusišką naftą gabenančių laivų draudikai yra Naujosios Zelandijos „Maritime Mutual" ir IG narys „London P&I Club".