Lietuvoje išpopuliarėjusi pradinių klasių mokytoja Veronika Naumovaitė-Kazilionė sako naujus mokslo metus pasitikusi puikios nuotaikos, o klasę išpuošusi taip, kad mokiniams patiktų.
Tenka nuolat balansuoti
„Visada išrenku temą, pagal kurią papuošiu klasę, taip pat surengiu vaikams šou, kad pirmoji diena mokykloje būtų ne tik ypatinga, bet ir nepamirštama", - sako mokytoja. Sutikus mokslo šventę tenka kibti į darbus ir atliepti vaikų poreikius.
Pasak Veronikos, vaikai šiandien tikrai kitokie - jie „gimsta su planšetėmis rankose" ir sugeba valdyti technologijas geriau nei suaugusieji. „Jiems rūpi greitis, interaktyvumas ir kūryba. Jie nori, kad mokymasis būtų žaidimas, o žinios - lengvai prieinamos ir suprantamos. Tokie vaikai ieško iššūkių, kuriuose gali parodyti savo individualumą, ir vertina, kai mokytojai į tai atsižvelgia, - „Respublikai" sako mokytoja. - Tėvai taip pat turi savo lūkesčių. Jie nori, kad jų vaikai gautų ne tik akademinių žinių, bet ir gyvenimo įgūdžių, būtų pasiruošę ateityje. Tai reiškia, kad pedagogams tenka nuolat balansuoti tarp tradicijų ir naujovių, nuolat tobulėti ir prisitaikyti."
Ar lengva visur suspėti? Tikrai ne. V.Naumovaitės-Kazilionės teigimu, mokytojai tampa tikrais superherojais, gebančiais laviruoti tarp inovacijų, tradicijų ir skirtingų lūkesčių. „Jie turi ne tik išmanyti savo dalyką, bet ir būti psichologais, technologijų ekspertais bei įkvėpėjais. Nepaisant iššūkių, dauguma pedagogų į tai žiūri kaip į naują galimybę - juk būtent jie formuoja ateities kartą, ir tai yra neįkainojama atsakomybė", - tikina ji.
Veronika prisipažįsta, kad mokytojos profesiją pasirinko neatsitiktinai ir akcentuoja, kad tai jos - pašaukimas. „Pašaukimą būti mokytoja pajutau jau vaikystėje, kai mokykloje mane mokė pradinių klasių mokytoja. Ji sugebėjo ne tik perduoti žinias, bet ir ugdyti mano meilę mokslui. Mano pradinių klasių mokytojos gebėjimas įkvėpti ir palaikyti mokinius man padarė gilų įspūdį, - pasakojo mokytoja Veronika. - Matytas pavyzdys suformavo mano troškimą dalintis žiniomis ir pradėti studijuoti pedagogiką. Manau, kad asmeninė patirtis mokykloje tikrai turėjo įtakos mano pasirinkimui, nes supratau, kokią reikšmę gali turėti geras mokytojas mokinio gyvenime."
Veronika įsitikinusi, kad mokykla turėtų būti vieta, kur ne tik mokomasi dalykų, bet ir formuojama asmenybė. Iš mokyklos turėtų išeiti žmogus, kuris ne tik moka matematiką ar literatūrą, bet ir turi tvirtą vertybių pagrindą.
„Savarankiškumas, pagarba kitiems, gebėjimas dirbti komandoje - tai savybės, kurios tampa vis svarbesnės šiuolaikiniame pasaulyje. Mokykla, kuri orientuojasi vien į akademinius rezultatus, gali praleisti galimybę padėti mokiniams tapti visapusiškomis asmenybėmis. Todėl labai svarbu, kad pedagogai rastų laiko ugdyti žmogiškąsias vertybes, nes tai - pamatai, ant kurių vaikai statys savo gyvenimą", - sako pradinių klasių mokytoja ir priduria, kad nors kartais gali atrodyti, kad laiko tam pritrūksta, geras mokytojas visada sugebės įtraukti šias vertybes į savo mokymo procesą.
Kai pamokose ne tik išmokstama, bet ir kalbama apie pagarbą, atsakomybę, bendradarbiavimą, mokykla tampa vieta, kur gimsta ne tik specialistai, bet ir stiprios, brandžios asmenybės, pasirengusios gyvenimo iššūkiams.
Mokytojams - daugybė iššūkių
Veronika tikina, kad šiuolaikiniai mokytojai yra naujų iššūkių sūkuryje, kuriuos reikia įveikti. Pasak jos, pedagogai dabar yra priversti tapti ne tik savo dalykų ekspertais, bet ir technologijų guru. Mokytoja Veronika išvardijo kasdienius mokytojų iššūkius, o jie - nuo virtualių pamokų iki naujausių edukacinių programų, o tai reikalauja ne tik techninių įgūdžių, bet ir gebėjimo įtraukti mokinius į skaitmeninį pasaulį taip, kad tai skatintų jų mokymąsi, o ne trukdytų.
Antra - klasėse susitinka labai skirtingi vaikai - nuo tų, kurie lengvai sugeria informaciją, iki tų, kuriems reikia papildomos pagalbos. Mokytojams tenka kūrybiškai ir kantriai rasti būdus, kaip atsižvelgti į kiekvieno mokinio individualius poreikius ir talentus, kad visi jaustųsi įvertinti ir motyvuoti.
Šiandienos mokytojai dažnai yra ne tik pedagogai, bet ir psichologai, socialiniai darbuotojai bei gyvenimo koučeriai. Mokinių emocinės ir socialinės problemos tampa kasdieniu darbo aspektu, todėl mokytojai turi būti pasiruošę teikti paramą ir pagalbą, ne tik akademinę, bet ir emocinę.
Tėvai turi vis daugiau lūkesčių ir reikalavimų mokytojams. Mokslo ir gyvenimo balansas, akademinių pasiekimų tikrinimas, bei nuolatinis bendravimas su šeimomis tampa svarbiomis mokytojo kasdienybės dalimis.
Laikas yra brangiausias išteklius. Mokytojams tenka balansuoti tarp pamokų planavimo, individualių mokinių poreikių tenkinimo, vertinimo ir papildomų veiklų organizavimo. Dėl to efektyvus laiko valdymas ir prioritetų nustatymas tampa tikru iššūkiu.
Švietimo pasaulis nepaprastai dinamiškas. Nuo naujų pedagoginių metodų iki nuolat atnaujinamų mokymo standartų - mokytojai turi nuolat mokytis ir prisitaikyti. Tai yra kaip nuolatinis profesionalų maratonas, reikalaujantis tiek energijos, tiek entuziazmo.